artikel

Winkelwagentjes gebruikt als vaatwasser

Branche & Bedrijf

Winkelwagentjes gebruikt als vaatwasser

DOETINCHEM – De diefstal of het oneigenlijke gebruik van winkelwagentjes is voor supermarkten een geweldige kostenpost. Jaarlijks verdwijnen ongeveer 20 duizend exemplaren.

Ze hebben al van alles meegemaakt bij winkelketen Hoogvliet. Anneke Kempen, manager reclame & promotie, vertelt dat er zelfs mensen zijn die de winkelwagentjes gebruiken als vaatwasser: ‘Borden, kopjes en schotels erin, onder de douche zetten en sproeien maar.’ Behalve Kempen vertellen ook andere betrokkenen dat mensen buitengewoon creatief blijken bij het verzinnen van nieuwe toepassingen met winkelwagentjes. Het omvormen tot een barbecue is er zo één, net zoals het ombouwen tot een konijnenhok. ‘Maar de meeste ontvreemde wagentjes verdwijnen waarschijnlijk gewoon in de sloot’, veronderstelt het CBL.

Wielblokkade
Bij sommige supermarkten neemt het verlies zulke drastische vormen aan dat maatregelen nodig zijn. De Hoogvliet-vestiging aan de Leidense Kennedylaan had medio vorig jaar de primeur, met het zogenaamde RQ1-systeem van de firma Rocateq. Dit systeem blokkeert ogenblikkelijk de wielen van de winkelwagentjes zodra deze vanaf de parkeerplaats de openbare weg op worden gereden. Een heldere markeerlijn toont duidelijk tot hoe ver de wagentjes mogen worden meegenomen.
De vernieuwde versie van dit blokkeersysteem is nog gebruiksvriendelijker, omdat de blokkade automatisch kan worden opgeheven. Er is daarbij geen hulp van een medewerker nodig. De ervaring was zo positief, dat Hoogvliet deze toepassing nu ook bij enkele andere vestigingen gebruikt.

Niet moedwillig
‘Het meenemen van winkelwagentjes gebeurt ongetwijfeld niet altijd moedwillig, zegt Pieter van Rijswijk, deputy director van Rocateq. ‘Maar lastig is het natuurlijk wel.’ Wielblokkering ziet hij als een afdoende systeem om wagentjes bij de winkel te behouden. 90 Procent blijft dan keurig op de parkeerplaats. ‘Natuurlijk zijn er altijd mensen die uit zijn op rottigheid. Die laden het geblokkeerde wagentje in hun auto, om het dan alsnog mee te nemen.’ Het blokkeersysteem van Rocateq kost zo’n 50 euro. Dat lijk wellicht een behoorlijk bedrag, maar afgezet tegen een nieuwe winkelwagen valt het mee. ‘Het hangt van de af of de investering de moeite waard is. Ik kan niet zeggen: binnen twee jaar heb je het systeem terugverdiend. In een stadswijk waar veel wagentjes verdwijnen, is de terugverdientijd korter dan in een rustige dorpsomgeving’, zegt Van Rijswijk.

Keurig
Ferry Verhoeven, technisch-logistiek directeur van DCR Europe, zit al twintig jaar in de winkelwagenbusiness. Wat hem opvalt, is dat Belgen totaal anders omgaan met deze problematiek dan Nederlanders. ‘Bij Colruyt zet iedereen zijn wagentje keurig terug.’ Van Rijswijk van Rocateq kijkt daar anders tegenaan: ‘We hebben ook vestigingen in Zuid-Europa en daar is het probleem nog veel nijpender. Ook Colruyt heeft vestigingen met ons systeem.’
Verhoeven: ‘Een muntslot is de enige oplossing om dit probleem in te dammen. Ik voorzie in ieder geval geen mentaliteitsverandering. Het is een fenomeen waar we mee moeten leren leven.’

Mentaliteit
De directeur van DCR Europe, producent van winkelwagentjes, herinnert zich nog dat een supermarkt zo’n tien jaar geleden metalen paaltjes plaatste bij de uitgang, die klanten moesten beletten de wagentjes verder te rijden. ‘Dat was natuurlijk geen oplossing, want behalve de wagens konden er ook geen rolstoelen meer door’, zegt Verhoeven. Wat hem opvalt is dat professionele klanten bij Sligro wel altijd hun wagentje terugzetten, al hebben deze wagentjes geen muntslot. ‘Het is blijkbaar toch een kwestie van mentaliteit’, concludeert hij.

 

Reageer op dit artikel