artikel

RFID-ontwikkelingen staan vrijwel stil

Branche & Bedrijf

DÜSSELDORF – IT-technologie heeft steeds meer invloed op winkelsucces. Het beveiligen van producten of het afrekenen van artikelen, maar ook logistieke prestaties of het laten zien van reclame-uitingen is steeds vaker een technische kwestie. Ook op dit vlak laat de recessie echter zijn sporen na.

RFID-ontwikkelingen staan vrijwel stil

Zal de recessie nog meer roet in het eten gooien en verdere ontwikkeling op technologisch gebied stagneren? Deze vraag werd regelmatig gesteld tijdens de vakbeurs EuroCis, die vorige maand in het Duitse Düsseldorf werd gehouden. Narrowcasting, zelfscanning of RFID (op afstand leesbare streepjescodes) zijn immers prachtige technieken om consumenten te verleiden, maar ze kosten ook een vermogen.

Stilte door crisis

Ook bij de stand van Wanzl, aanbieder van het ‘slimme winkelwagentje van de toekomst’, is er onduidelijkheid over de toekomst. In de door Wanzl ontwikkelde winkelwagentje worden de boodschappen die erin worden gelegd automatisch geregistreerd. ‘Onder druk van de recessie is deze ontwikkeling volledig tot stilstand gekomen. Dat geldt niet alleen voor dit product. Ook andere innovaties blijven uit. Wat we nu zien, kennen we al een tijdje. Als het niet beter wordt, zal het nog jaren duren voordat afzonderlijke producten met RFID-tags zijn uitgerust’, aldus een Nederlandse beursbezoeker.

Zelfbedieningskassa
Wel rooskleurig is de toekomst voor de zelfbedieningskassa. Deze ontwikkeling lijkt aan de vooravond te staat van een grote doorbraak. Een klein legertje standhouders,  waaronder NCR, Wincor Nixdorf of Toshiba, lieten productpresentaties zien. Marketingdirecteur Joachim Pinhammer van Wincor Nixdorf: ‘Door de nieuwste afrekentechnologie zijn deze kassa’s in principe voor iedereen toegankelijk die zelfbedieningsproducten aanbiedt.’

Schapkaartjes
Op EuroCis verzamelden zich ook de leveranciers van digitale schapkaartjes. De verwachting is dat die kaartjes (electronic shelf labels, ESL’s) dit jaar op grote schaal gaan doorbreken. Een belangrijk voordeel is dat er geen verschillen meer kunnen zitten tussen de in de winkel of weekfolder gemelde prijs en de berekende prijs aan de kassa. Door nieuwe visuele kwaliteiten van de nieuwste generatie schaplabels, zijn ze bovendien te gebruiken als promotiemiddel. De huidige labels laten slechts een flauw opflikkerend lichtje zien ter aankondiging van een promotie. De beeltenis op de nieuwste generatie is visueel veel sterker en weet de aandacht van de passanten eerder te vangen.

Productbeveiliging
De technische ontwikkelingen hebben ook hun invloed op productbeveiliging. Misschien wel in het bijzonder op camerabewaking. Dat was heel duidelijk te zien op de stand van Axis Communication, dat recent onder andere in het nieuws kwam met de introductie van een superklein cameraatje, kleiner zelfs dan de gemiddelde mobiele telefoon.

 

Reageer op dit artikel