nieuws

Prijs Upfield-boterproducten schiet omhoog

Assortiment 1758

Prijs Upfield-boterproducten schiet omhoog
Foto: Shutterstock

AMSTERDAM – De prijs voor boterproducten is extreem gestegen sinds de Amerikaanse overname van de margarinedivisie van Unilever.

In negen maanden tijd steeg de prijs van een kuipje Becel Original bij Jumbo met 19 procent. Albert Heijn en Vomar verhoogden de prijs met 12 procent ten opzichte van juli 2018. Dat meldt de Telegraaf vandaag op basis van prijsmetingen van Supermarktscanner.nl. Ook de prijs van Blue Band maakt een sprong en Croma-bakboter is nu bij AH en Vomar zo’n 17 procent duurder. Eigenmerkproducten in supermarkten toonden een daling of een kleine stijging.

Amerikaanse overname margarinetak Unilever

De stijging lijkt het gevolg van de overname van de margarinedivisie van Unilever door het Amerikaanse ‘sprinkhanenfonds’ KKR. De investeringsmaatschappij kocht de margarinetak, Upfield genoemd, voor ruim €6,8 miljard. Upfield heeft bijna een monopolie op A-merken halvarine. ‘Kijk maar in de schappen bij Albert Heijn’, zegt supermarktdeskundige Erik Hemmes tegen de Telegraaf. ‘Dan zie je in het margarinesegment vrijwel alleen eigen merk en de merken van Upfield. Bij bakvetten zie je ook nog Remia verschijnen. De rest is daar ook eigen merk en Upfield.’

‘Inflatie, productverbetering en hogere transportkosten’

Upfield zelf stelt dat de prijzen de laatste jaren niet substantieel zijn verhoogd. De divisie noemt inflatie, productverbetering en hogere kosten voor transport als reden voor de ‘lichte’ verhoging van de adviesprijzen. ‘We hebben geen controle over de prijzen in de supermarkten’, aldus Upfield.

Boycot Superunie

Recentelijk werd bekend dat Superunie de producten van de margarineproducent boycot. In een Plus-winkel hing een briefje met de tekst: ‘Beste klant, door vastgelopen prijsonderhandelingen met de leverancier van Blue Band, Croma, Becel en Bertolli zijn een aantal artikelen niet verkrijgbaar. Onze excuses voor het ongemak.’ Upfield bevestigde het conflict: ‘We zijn in gesprek met Superunie. Soms hebben gesprekken wat meer tijd nodig om overeenstemming te bereiken en dat is hier het geval. Maar we hebben vertrouwen in een goede uitkomst.’

AH: ‘Verschillende factoren’

Richting de krant reageren supermarkten zuinig. Een AH-woordvoerder: ‘Prijzen worden bepaald door verschillende factoren en variëren. Daar is niet één antwoord op te geven. Jumbo weigert inhoudelijk commentaar: ‘Wij doen geen mededelingen over ons prijsbeleid aangezien het concurrentiegevoelige informatie betreft.’ Ook van Vomar krijgt de Telegraaf geen inhoudelijke reactie.

Reageer op dit artikel