nieuws

Foodwatch: Minions ongezondste kinderhelden

Assortiment 1039

Foodwatch: Minions ongezondste kinderhelden

AMSTERDAM – De Minions zijn volgens actiegroep foodwatch de ongezondste kinderhelden, als het gaat om reclamemaken voor koekjes, zoete drankjes, ijs en snoepgoed.

De gele animatiewezentjes prijzen in totaal vijftien ongezonde producten aan, concludeert de zelfbenoemde voedselwaakhond foodwatch dinsdag in een onderzoek. Frozen (Walt Disney) staat op de tweede plek (elf ongezonde producten), gevolgd door Buurman en Buurman en de animatiefilm Huisdiergeheimen ( beiden zes). Ook Sesamstraat, de Ninja Turtles en de Smurfen prijzen relatief veel ongezonde producten aan.

Meer dan 100 producten

Foodwatch nam in totaal meer dan honderd producten onder de loep, waarvoor reclame wordt gemaakt door kinderidolen. Daarvan bleken er slechts drie gezond te zijn. De organisatie hanteerde daarbij de criteria voor kindermarketing van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Foodwatch: zelfregulering faalt

Foodwatch pleit er voor dat de overheid ongezonde kindermarketing middels een verbod  aan banden legt. Zelfregulering van de voedingsindustrie faalt volgens de organisatie. ‘Hoewel de voedingsindustrie afgelopen jaar via de Reclame Code regels heeft opgesteld rond kindermarketing, is kindermarketing op de productverpakkingen expliciet uitgesloten van enige beperking. Van deze ruimte maken fabrikanten flink gebruik door kinderhelden hun ongezonde waren aan te laten prijzen.’

Ook makers kinderseries verantwoordelijk

Foodwatch vindt dat ook de makers van de kinderseries hun verantwoordelijkheid moeten nemen. ‘Filmstudio’s zoals Disney, Studio 100 en Paramount dragen bij aan het groeiend aantal te dikke kinderen, door hun karakters in te zetten voor de promotie van ongezond voedsel.’ Een op de acht kinderen in Nederland is volgens foodwatch te dik. Een op de acht kinderen in Nederland is volgens foodwatch te dik.

Distrifood is nu ook actief op Facebook. Like ons en blijf op de hoogte. >>>

Reageer op dit artikel