nieuws

Snoeptomaat grootste omzetmaker categorie

Assortiment

Snoeptomaat grootste omzetmaker categorie

ZALTBOMMEL – De snoeptomaat was in 2015 verantwoordelijk voor 30 procent van de supermarktomzet in tomaten. Dat blijkt uit een onderzoek van IRI.

De omzet van de snoeptomaat is bij de gezamenlijke Nederlandse supermarkten, exclusief Aldi en Lidl, groter dan die van de gewone trostomaat en de ronde tomaat concludeert onderzoeksbureau IRI.

Trostomaat
Uit de ranglijst van IRI blijkt dat snoeptomaat de bovenste positie inneemt met 30 procent van de totale omzet, gevolgd door de gewone trostomaat (24 procent) en de ronde tomaat (13 procent). De cherrytomaat (12 procent) en de pruimtomaat (6 procent) volgen daarna.

Vleestomaat
Met omzetpercentages van 3, 2 en 1 procent sluit de ranglijst met de assortimenten cherry trostomaat, cocktail trostomaat, cherry pruim tomaat, bio/eko gewone trostomaat, vleestomaat, bio/eko cherrytomaat, honing tomaat, pruim trostomaat, mini trostomaat pruim en overig.

Vitamine C
Tomaten bevatten veel vitamine C, carotenen, vitamine B1, vitamine B2 en vitamine B6 en de mineralen kalium, fosfor en magnesium. Recente onderzoeken suggereren dat lycopeen eveneens de verminderde vruchtbaarheid van mannen kan verbeteren. Er zijn ongeveer 60 tomatensoorten. Erg populair zijn de laatste jaren de diverse kleine tomaatjes als snack.

 

Reageer op dit artikel