Mexicanen gaan Starbucks in Nederland runnen

Mexicanen gaan Starbucks in Nederland runnen

AMSTERDAM - Starbucks gaat het beheer van de vestigingen in Nederland overdragen aan franchisepartner Alsea. Met deze aankondiging gaat het Mexicaanse bedrijf de winkels in Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg in licentie exploiteren.

De regelgevende instanties en ondernemingsraden moeten nog akkoord gaan met de transactie. De financiële details van de overname van de winkels is niet bekendgemaakt. De verandering maakt deel uit van een bredere verandering binnen Starbucks. De koffiegigant sluit zijn supportcenter in Amsterdam. Bij het Europese regiokantoor werken nu nog 190 medewerkers, die zich bezighouden met marketing, logistiek en andere ondersteunende taken. Die verliezen bijna allemaal hun baan. De functies verhuizen naar Londen, waar Starbucks nu al zijn Europese hoofdkantoor heeft.

Branderij Starbucks blijft gewoon open

De koffiebranderij die Starbucks in 2002 opende in Amsterdam blijft open en de tachtig medewerkers daar houden hun baan. Vier medewerkers van het Amsterdamse supportcenter kunnen daar aan de slag. De branderij levert koffie aan vestigingen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. De herstructurering in Europa volgt op soortgelijke stappen die Starbucks eerder aankondigde in de Verenigde Staten. Op de thuismarkt sluit het bedrijf dit jaar nog 150 koffiezaken, zo werd eerder aangekondigd. Dat gebeurt met name in binnensteden. De filialen in de buitenwijken en in plattelandsgebieden zijn lucratiever. Op veel markten kampt Starbucks met moordende concurrentie. Zeker sinds Coca-Cola eerder bekendmaakte de Britse keten Costa over te nemen. Met die deal waren miljarden gemoeid.

Investeerder nam flink belang in Starbucks

Investeerder Bill Ackman, die zijn investeringsvehikel Pershing Square genoteerd heeft aan de beurs in Amsterdam, nam onlangs een belang ter waarde van 900 miljoen dollar in Starbucks. Hij gelooft dat de waarde van de aandelen in drie jaar tijd kan verdubbelen. Ackman wees in het bijzonder op de kansen die er voor de keten liggen in China.

Joep Meijsen

Joep Meijsen

Portal manager

Joep Meijsen is als portal manager verantwoordelijk voor Distrifood.nl. Als verslaggever maakt hij interviews, reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.