artikel

Over de hele linie meer ijs verkocht

Assortiment

Bij Spar is de diepvriescategorie het afgelopen jaar
flink aangepakt. De nieuwe category manager bakkerij en diepvries John van Baal
heeft de bezem door het assortiment gehaald. Met succes, want ijs
heeft flink geplust.

Over de hele linie meer ijs verkocht

Sinds John van Baal in 2008 aantrad als categorymanager bakkerij en

diepvries bij Spar heeft de categorie ijs een sprong voorwaarts gemaakt. De

omzetplus van zo’n 30 procent mocht er zijn in het afgelopen jaar. Van Baal:

‘Landelijk staat food totaal volgens Nielsen tot en met week 44 op een index van

107. Dan mogen wij met 128 niet klagen. Dat is fors boven fair share.’

Nieuwe keuzes

De sprong omhoog is te danken aan de nieuwe keuzes die Spar begin 2008

maakte voor zijn diepvriesproducten. ‘In week 17 zijn we gestart met een nieuwe

assortimentsbeleid voor diepvries totaal en dus ook voor ijs. Het beleid was

nogal versnipperd. Er miste een échte categorieaanpak.’ Van Baal ging met

leveranciers om de tafel om te komen tot een nieuwe schapindeling. ‘Ik heb de

verschillende partijen voorstellen laten maken. Ja, ook de concurrenten. Een

eye-opener. Daarmee konden we op basis van de gezond verstand komen tot een

nieuw schappenplan.’

Verbeteringen

Het hele assortiment van onderkant tot bovenkant markt is nu beter

afgedekt, er is meer eenduidigheid in prijzen en de kwaliteit is verbeterd. ‘We

hebben bijvoorbeeld ons eigen merk aangepakt. De uitstraling is gerestyled,

zoals we ook met andere artikelen onder Spar-merk van plan zijn en het

assortiment is uitgebreid. We hebben een aantal waterijsjes toegevoegd en een

forse kwaliteitsverbetering doorgevoerd in de literbakken en ovalen. Het

huismerkijs is daardoor iets duurder geworden, want we wilden geen concessies

doen aan de kwaliteit. Dat was de juiste keuze, want een deel van de groei in

ijs komt uit onze huismerkproducten. De onderkant van de markt hebben we kunnen

vullen met Cmerken, dat is het voordeel van inkopen bij Superunie. Met A-merken,

Spar-merk en C-merken kunnen we ons nu op alle niveaus prima positioneren. Je

ziet dat ook in de cijfers terug. Over de hele linie hebben we meer ijs

verkocht.’

Meer omzet

Plan B is nu om een vlottere opvolging te krijgen van het nieuwe

schappenplan voor 2009. Snel reageren betekent meer omzet genereren. Van Baal:

‘Direct het nieuwe schappenplan doorvoeren werkt positief op je marge. We gaan

daar scherper op letten met onze ‘Spar van het jaar verkiezing’ en kennen daar

in de wedstrijd punten voor toe. Nieuwe producten moet je direct hebben liggen,

anders mis je omzet. Actie-artikelen moeten uiteraard ook zaterdag nog in de

vriezer zitten. Het percentage out-of-stocks kan verder omlaag. Dat gaan we

meten, want daar kunnen we nog een slag maken.’

Mixverpakkingen

De ijsproducten die er het afgelopen jaar uitsprongen, waren de

mixverpakkingen. ‘Voor ieder wat wils, een goed concept. Je ziet ze nu ook in

private label opkomen. De mixverpakkingen hebben voor een groot deel de

omzetstijging in de categorie bepaald.’ De verluxing zet door. De consument let

niet echt op de calorieën bij ijs, meent Van Baal. ‘Kijk alleen naar de groei

van de ovalen de laatste jaren. Dat is verwenijs. De recente ontwikkeling van

Hertog om bij een aantal ijssoorten terug te gaan naar de oud- Hollandse smaken

juich ik toe. Speculaas-, Stroopwafel,- en Appeltaart-ijs slaat goed aan bij de

consument. Speculaas is natuurlijk meer een in-out-product tijdens de

sinterklaas, maar goed af te wisselen met bijvoorbeeld Advocaat. Zo blijft je de

klant verrassen.’

Verantwoord ijs

Van Baal ziet een hele ris verantwoorde ijssoorten langskomen, maar of die

binnen Spar gaan aanslaan? ‘Minder zoet ijs, only fruit-ijs, ijs in het teken

van maatschappelijk verantwoord ondernemen, biologisch ijs en allerlei

light-varianten. Light is lastig in ijs. Mensen associëren het met diabetes en

niet met lekker en genieten. Spar voert uiteraard wel ijs voor diabetici.

Alpro-ijs vind ik een aardige. IJs op basis van soja, daar is een markt voor. En

mensen kennen en herkennen Alpro. Voor veel andere producten ben ik wat

terughoudender. We doen ook onderzoek naar de consumentenvraag. Dat is de basis

voor onze assortimentssamenstelling. We hebben nu een aantal belangrijke stappen

gemaakt in de goede richting. Daar gaan we dit jaar mee door. Verder is het een

kwestie van finetunen.’

Publicatiedatum: januari 2009

Reageer op dit artikel