artikel

Promoties afstemmen op einde van de week

Assortiment

DOETINCHEM – De promotie van een nieuw zoutje zal meer effect sorteren wanneer het op vrijdag of zaterdag wordt aangeboden, omdat de consument die dagen meer open staat voor de aankoop van zoutjes.

Promoties afstemmen op einde van de week

Dat zegt account executive Gijs van Boxmeer van het GfK. Uit de cijfers van GfK komt naar voren hoe de aankopen van verschillende segmenten over de week zijn verdeeld. Van Boxmeer: ‘Suikerwerk en chocolade zijn productgroepen die vaker in het begin van de week worden gekocht. Zoutjes worden vaker bij de weekendboodschappen meegenomen. Fabrikanten en retailers zouden daar een flexibel schap op kunnen afstemmen, maar je zou er ook de promoties op kunnen inrichten. Bijvoorbeeld de promotie van een nieuw zoutje zal meer effect sorteren wanneer het op vrijdag of zaterdag wordt aangeboden, omdat de consument die dagen meer open staat voor de aankoop van zoutjes. En fabrikanten focussen soms te veel op televisiecampagnes en te weinig op de winkelvloer. En nu steeds vaker het kassaschap gaat verdwijnen, is het noodzaak de klant bij het reguliere schap te verleiden.’

Speelveld

Voor een aantal aanbieders zal het speelveld komend jaar kleiner worden, verwacht Frank Noomen van IRI Nederland. ‘Retailers zullen meer private label gaan inzetten. Als er ruimte gevonden moet worden op het schap zal dat ten koste gaan van enkele kleinere leveranciers, waar de grote jongens nog wel in staat zijn met innovatie onmisbaar te blijven. Dat geldt in suikerwerk, maar ook in chocolade. De echt grote merken blijven zich profileren en versterken.’

Crisis

‘Per saldo ontwikkelen deze categorieën zich goed’, zegt Irene van heyningen van IRI. ‘Zowel snacks
als zoetwaren laten gezonde groei zien. Het lijkt erop dat consumenten zichzelf toch wat vaker willen verwennen, juist in tijden van economische crisis. Voor de supermarkt zijn er kansen in de verdere verschuiving vanuit het bakkerijkanaal, en van die beweging zou het koeksegment meer kunnen profiteren. De trend is genieten, gezondheid en goed gedrag, maar het moet wel betaalbaar blijven. Deze categorieën kunnen daar goed op inspelen, zoals de overstap van Verkade naar Fair Trade-chocolade. Voor de consument mag dat wel met een kleine prijsstijging gepaard gaan. En in de Verenigde Staten zien we een initiatief waarbij Chips verpakt gaan worden in een volledig  composteerbare verpakking. Niet alleen lekker, maar ook milieu-bewust!’

Reageer op dit artikel