Vrumona profiteert met Ginger Ale 0% optimaal van gezondheidstrend

Vrumona profiteert met Ginger Ale 0% optimaal van gezondheidstrend
Successen voor het suikervrije portfolio.

IRI Nederland heeft ook dit jaar de top-20 opgesteld met supermarkt-introducties van 2019 die in 2021 nog succesvol zijn. Royal Club Ginger Ale 0% prijkt fier op de 12e positie. 'We zijn er echt heel trots op', zegt Roderick van den Brink, Brand Commercial Manager Royal Club & Rivella.

De stayersranglijst, zoals gepubliceerd in Foodmagazine, toont de laatste jaren aan dat platforms die met nieuwe varianten uitbouwen, vaak succesvol zijn. Dat is bij Vrumona met Royal Club Ginger Ale 0% suiker zeker ook het geval. De meest recente edities van de stayersranglijst tonen eveneens aan dat er veel wordt geïnnoveerd op het gebied van minder suiker, minder zout, minder E-nummers en meer natuurlijke ingrediënten. Vrumona was er al heel vroeg bij en in Nederland koploper met laagcalorische frisdranken als Rivella (lancering in 1957!) en later kwamen daar ook merken als Crystal Clear en Sourcy bij.

Additionele groei

Deze decennialange ervaring met dit segment verklaart wellicht ook Vrumona’s succes met Royal Club Ginger Ale 0% suiker. ‘Deze drank is in 2019 gelanceerd naast de reguliere varianten’, blikt Category Development Manager Sonja Roozenboom terug. ‘We zagen al snel goede resultaten in de markt en slechts een zeer beperkte kannibalisatie. Er is vooral sprake van additionele groei.’

Volgens Roozenboom laat het bittersegment de laatste jaren sowieso al een flinke groei zien, die voornamelijk wordt gedreven door de Ginger varianten. Opvallend binnen dit segment was tot enkele jaren geleden dat het aanbod in laagcalorische producten nog zeer beperkt was; ruim 80% van de dranken in het bittersegment kende een hoog calorisch gehalte. Sonja Roozenboom: ‘Gezien de trend in suikervrij en een stijgende vraag naar gezondere proposities vonden we het als marktleider belangrijk om hier verandering in aan te brengen en voorop te lopen. Vandaar de introductie.’

Ginger Ale 0% suiker is in staat geweest om ook jongeren aan te spreken. Dit verbreedt het merk.”

Hiermee was Royal Club dat jaar het eerste merk met een suikervrije Ginger Ale variant. ‘Bitters hebben volwassen smaken en trekken daardoor een wat oudere doelgroep aan, maar Ginger Ale 0% suiker is in staat geweest om ook jongeren aan te spreken. Dit verbreedt het merk’, legt Roderick van den Brink uit.

Strategie

Maar het is toch bovenal de overkoepelende strategie van Vrumona, waarbij suikervrij steeds belangrijker wordt, die tot de hoge positie op de stayersranglijst heeft geleid. ‘Werken aan suikervrij en calorieverlaging betekent dat je zorgt voor groei in de toekomst’, verwacht Sonja Roozenboom. ‘Het is dan ook volkomen logisch om de range suikervrije varianten nog verder uit te breiden.’

Volgens haar speelt Ginger Ale 0% suiker daarnaast in op de stijgende populariteit van de smaak gember. ‘Er is behoefte aan meer uitgesproken smaken en bovendien is gember ook breder dan alleen binnen frisdranken in opkomst’, vult Van den Brink aan. ‘En bitters sluiten goed aan bij de vraag naar alcoholvrije producten.’

Verfrissing

Ginger Ale 0% suiker wordt beschouwd als de ultieme verfrissing voor ieder moment van de dag. Van den Brink: ‘Er is sprake van een mooie balans tussen zoet en bitter.’ De ingrediënten van een flesje Ginger Ale 0 % zijn onder meer koolzuurhoudend water, voedingszuur (citroenzuur) en natuurlijk gember aroma. ‘Het weglaten van suiker is overigens wel een uitdaging geweest’, legt Roderick van den Brink verder uit. ‘Suiker zorgt niet alleen voor smaak, maar ook voor een bepaald mondgevoel. We doen hier heel veel onderzoek naar.’

Wij streven altijd naar de juiste balans tussen volwassen en uitgesproken smaken die wel toegankelijk blijven voor het grote publiek.”

De innovatie-technologen van Vrumona blijven op dit terrein door ontwikkelen, in overleg met leveranciers en consumenten die nieuwe varianten testen. 'Wij streven altijd naar de juiste balans tussen volwassen en uitgesproken smaken die wel toegankelijk blijven voor het grote publiek.'

Roderick van den Brink verklaart verder dat het bittersegment van zichzelf al groeit, vanwege de spannende smaken en het gegeven dat sprake is van een alternatief voor alcohol. Behalve de 0% suikervariant van Royal Club Ginger Ale, zijn daar ook de 0% varianten van Tonic en Bitter Lemon en volgde dit jaar al het populaire Ginger Beer.

Media-mix

Vrumona heeft sinds 2015 het suikerpercentage van haar frisdranken jaarlijks met circa 5% weten te reduceren en inmiddels bestaat op dit moment 58% van het portfolio uit laagcalorische dranken met minder dan 10 Kcal per 100 milliliter. ‘We besteden in onze media-mix veel aandacht aan suikervrij. Denk aan tv, social media, uitingen in vakbladen en ook displays op de winkelvloer. Het is belangrijk om op vele touchpoints te blijven laden. Een deel van het succes valt te verklaren door een consistenter verhaal te vertellen’, besluiten Van den Brink en Roozenboom.

Dit artikel is gesponsord door Vrumona.