Wakker Dier richt pijlen op KFC

Wakker Dier richt pijlen op KFC
Foto: Shutterstock

AMSTERDAM - Actiegroep Wakker Dier verlegt rondom de zogenoemde plofkip de aandacht van supermarkten naar fastfoodketens. De komende periode richt Wakker Dier daarbij zijn pijlen op Kentucky Fried Chicken.

De actiegroep begon 2012 met zijn acties tegen supermarkten rond de verkoop van wat door Wakker Dier als plofkip wordt omschreven. 'Hierdoor is de plofkip inmiddels verbannen uit het versvleesschap van de supermarkten. Ondertussen gaat in veel horecagelegenheden de verkoop van plofkip door, met name in fastfoodrestaurants. Wakker Dier blijft campagne voeren totdat ook deze plofkipvrij zijn', stelt de actiegroep in het persbericht rond de nieuwe campagne.

Kentucky Fried Plofkip

Kentucky Fried Chicken, door Wakker Dier omschreven als Kentucky Fried Plofkip (KFP), is het nieuwe mikpunt door de opmars van de keten in Nederland. Volgens de organisatie is het één van de laatste grote bedrijven die de kipsoort nog verkoopt. 'KFC verkoopt gepaneerde plofkip, in grote hoeveelheden en tegen heel lage prijzen. Veel dierenleed dus',  zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. De door de organisatie ontwikkelde campagne is een parodie op de commercials zoals KFC die zelf uitzendt. Het is niet voor het eerst dat Wakker Dier de aandacht vestigt op misstanden bij KFC, maar het is wel voor het eerst dat dit op grote schaal gebeurt.

Vorige maand Deen onder vuur

Vorige maand nog mikte Wakker Dier met radiospotjes op supermarktketen Deen. Deze waren gericht op het andere speerpunt van de organisatie, de strijd tegen wat Wakker Dier omschrijft als kiloknallers. Dat is volgens de huidige defnitie van de term van de actiegroep vlees zonder keurmerk. Het supermarktbedrijf antwoordde met de eerste radiocommercial op de landelijke radio in de geschiedenis van de regionale keten. Ook wees de keten erop dat Deen het grootste assortiment vleesvervangers heeft onder de Nederlandse supermarkten.

Lees ook: Hoogvliet: grote moeite met Wakker Dier

Joep Meijsen

Joep Meijsen

Portal manager

Joep Meijsen is als portal manager verantwoordelijk voor Distrifood.nl. Als verslaggever maakt hij interviews, reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.