Hoe stimuleert u extra aankopen?

Hoe stimuleert u extra aankopen?

Hoe zorg je dat klanten meer kopen? Het marketing-activatie platform SCOUPY helpt fabrikanten en retailers om hun klanten te bereiken, te begrijpen en te bewegen richting een aankoop op de winkelvloer. In de vorm van een online platform waarbij cashback en klantidentificatie een hoofdrol spelen. Hoe werkt het?

 - Artikel is aangeleverd door SCOUPY - 

Ondernemer Valentijn Bras is al jaren met diverse bedrijven in media en fieldmarketing actief en is ceo en oprichter van SCOUPY. Bras: “SCOUPY is een marketing-activatie platform en zorgt voor aankoopactivatie via online cashback-acties. Hierbij staat naast de afhandeling (‘clearing’), het verzamelen van gegevens over wie de koper is en wat zij koopt centraal. We zorgen voor een snelle rotatie van producten, onafhankelijk van waar je als consument je aankoop doet. Via onze community van consumenten, inmiddels meer dan 1,7 miljoen, informeren wij wekelijks over nieuwe, exclusieve acties van allerlei A-merkfabrikanten. Deelnemers kunnen de aanbiedingen dus overal aankopen, waarna ze de vermelde korting binnen 24 uur van ons als cashback terugkrijgen op basis van een foto van de kassabon. Juist die bon vertelt ons zo veel!.”

Drie aspecten

SCOUPY richt zich op drie aspecten:

  1. De activatie: de consument informeren en aanzetten tot deelname aan een kortingsactie.
  2. De identificatie: het koppelen van de gerealiseerde aankopen aan het profiel van de consument.
  3. En de clearing: het verwerken van de kassabon en de afhandeling van de cashback, door het terugstorten van het kortingsbedrag op de bankrekening van de consument.

De afhandeling van de cashback is daarin een middel om het doel - een zo sterk mogelijke identificatie van de consument - te bereiken. Om een idee van de omvang te krijgen: in april 2017 alleen verwerkte het platform ruim 700.000 aankopen.

Informatie over aankoopgedrag

Natuurlijk is het interessant om zo veel mogelijk van de consument te weten. “Maar om de drempel zo laag mogelijk te houden, vragen we in het begin maar  weinig van de consument. Wanneer je de app download wordt alleen je mailadres gevraagd. Vind je een actie interessant en wil je meedoen met een cashback-actie, dan hebben we je rekeningnummer en je naw-gegevens nodig.”

Om korting te krijgen, scant de consument zijn kassabon met zijn smartphone. Dat levert informatie over het koopgedrag. “Langzaamaan zullen we wat meer gaan vragen, maar we belonen de consument ook voor zijn antwoorden. We kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk vragen wat iemand van een bepaald product vond, in ruil voor een persoonlijke coupon voor een herhalingsaankoop. Mensen vinden korting prettig, maar willen vaak ook best hun mening geven over producten en acties. Tegelijk bouwen we op deze manier aan het merk van de fabrikant én aan de relatie met ons.”

Kortingsacties komen samen

Hoewel fabrikanten er voor kunnen kiezen om de contactinformatie over te nemen, gebeurt dit in de praktijk nog maar weinig. “Persoonlijk relevant communiceren met tienduizenden kopers via nieuwe media vraagt om een echte focus en technisch is het geen sinecure. Het gaat om een forse investering, waar een flink leertraject aan vastzit en het risico dat je de investering niet terugverdient. Voor zeer grote concerns is het te doen. Voor een kleiner merk is een eigen activatieprogramma nauwelijks haalbaar. De consument zit niet te wachten op twintig verschillende systemen voor korting op zijn producten. Dat is de kracht van SCOUPY: dat alle kortingsacties erin kunnen samenkomen.”