AMSTERDAM – 85 procent van de Nederlanders gebruikt dagelijks meer zout dan goed voor hen is.
Dat blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). 85 procent van de bevolking zit boven de maximum richtlijn van zes gram per dag. Volwassen mannen eten volgens het RIVM gemiddeld 9,9 gram per dag en vrouwen 7,5 gram per dag. Jongens krijgen via voeding dagelijks gemiddeld 8,3 gram binnen, meisjes 6,8 gram. ‘De uitkomsten van dit onderzoek zijn zorgwekkend te noemen’, zegt Hans Verhagen, hoofd van het Centrum voor Voeding en Gezondheid bij het RIVM.
Het RIVM onderzocht ook de bronnen van het teveel aan zout. Het meeste wordt gebruikt in de warme maaltijd (36 procent). Het zout zit vooral in vleesproducten en sauzen. Andere belangrijke bron is de lunch (31 procent) met veel zout in brood en kaas. Het meeste zout wordt thuis geconsumeerd. Opvallend is dat mensen die veel zout eten, meer eten en drinken.
Veel zout in het voedsel kan hoge bloeddruk veroorzaken waardoor het risico van hart- en vaatziekten en daardoor vroegtijdig overlijden toeneemt. Mensen moeten gezonder en evenwichtiger eten, vindt het RIVM. 'Een andere, betere samenstelling van voedingsmiddelen kan helpen de volksgezondheid te verbeteren', aldus Hans Verhagen.

Jobs in food Meer...
Deze week in Distrifood
Reed Business bv. Auteursrecht voorbehouden. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Gebruiksvoorwaarden en Privacystatement