DEN HAAG - Alcoholfabrikanten en bestrijders van alcoholmisbruik liggen in de clinch over de effecten van tv-reclame op het drankgebruik door jongeren.
Dat reclame zou leiden tot alcoholmisbruik bij jongeren is niet waar, zegt Stiva-directeur P. de Wolf in het Algemeen Dagblad. Door reclame gaan mensen niet meer drinken, maar ze kiezen op basis van reclame wel welk merk ze drinken, zegt De Wolf. ‘We hebben tien studies over dit thema laten testen door zes vooraanstaande wetenschappers. Daaruit is gebleken dat er onvoldoende bewijs is voor het claimen van een effect van reclame op alcoholmisbruik, laat staan door minderjarigen.’
Stap
Directeur Van Dalen van de Stichting Alcoholpreventie (Stap) weerspreekt dit. ‘Uit nationaal en internationaal onderzoek blijkt juist dat alcoholreclame een onwenselijke invloed heeft op het drinkgedrag van jongeren. Alcoholreclame en sponsoring bereiken een grote groep kinderen tot 16 jaar. Bovendien drinken jongeren bóven de 16 nog steeds veel en ook die groep is gevoelig voor reclame.’
Zelfregulering
De Stiva is ook van mening dat zelfregulering door de industrie er toe heeft geleid dat jongeren onder de 16 steeds minder drinken. Stap erkent dat jongeren minder zijn gaan drinken, zoals ook blijkt uit cijfers van het Trimbos Instituut. Maar dat zou vooral komen door aandacht in de media, handhaving van leeftijdsgrenzen bij verkoop en door toegenomen bezorgdheid van ouders.

Jobs in food Meer...
Deze week in Distrifood
Reed Business bv. Auteursrecht voorbehouden. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Gebruiksvoorwaarden en Privacystatement