nieuws

Speciaalzaak komt op in kaas

Vers 5464

Speciaalzaak komt op in kaas

DONGEN – De supermarkt heeft ruim 80 procent van de kaasmarkt in handen. Dat aandeel is vrij stabiel, maar speciaalzaken zijn in opkomst, zien ze bij GfK.

Anneke Engelen: ‘Mensen geven meer geld uit aan kaas in de speciaalzaken. De weekmarkt is daarvoor juist een plek die verder aan populariteit afneemt. In onze optiek komt dat doordat de consument erg zit op producten die onderscheidend zijn.’ De cijfers over de ontwikkeling van kaas in de supermarkt maken deel uit van een uitgebreider trendverhaal over kaas zoals dat op Foodmagazine.nl te lezen is.

Specifiek assortiment verwenproducten

Waar komt die kentering in de keuze voor aankoopkanalen vandaan. Is het one-stop-shoppingconcept uitgewerkt?’ Kees van Dommelen, key accountmanager: ‘Hier spelen twee dingen. Ten eerste zie je dat de jarenlange afname van het aantal kaasspeciaalzaken gestopt is. Elk jaar verdwenen er heel wat winkelpunten. Ten tweede zie je er kleine winkels bijkomen met een heel specifiek assortiment van verwenproducten. Daar ga je heen voor de speciale kaas, wijn, tapas en andere delicatessen. Ik zie dat soort winkels meer in het straatbeeld.’

Verdere groei speciaalzaken

Engelen vervolgt: ‘Dat sluit aan op de consumententrends ‘premium’ en ‘convenience’ die we zien. De consument is bereid meer te betalen voor producten ‘met een verhaal’ en die meer kwaliteit bieden. Reken op verdere groei van speciaalzaken waar je bijzondere producten kunt kopen van topkwaliteit.’

Lees het uitgebreide trendverhaal over kaas op Foodmagazine.nl >>>

 

Reageer op dit artikel