nieuws

Brood uit dal, zelfbakhype voorbij

Vers 8

ZALTBOMMEL – Nederland eet weer meer brood en de zelfbakhype lijkt hiervan voorbij, dat valt te concluderen op basis van cijfers van IRI en GfK.

Brood uit dal, zelfbakhype voorbij

De afname van de broodconsumptie in Nederland lijkt ten einde, schrijft Foodmagazine in een artikel over het ontbijt. Marktonderzoeker IRI meldt een lichte stijging van de broodverkopen die sinds 2012 daalden. Het imago van brood had te lijden van Broodbuik en De Voedselzandloper die brood aan allerlei welvaartsziekten koppelden. Ook gluten kwamen in kwaad daglicht te staan. Hoewel er minder brood werd verkocht, steeg de laatste jaren wel de verkoop van authentiek bereid brood zonder toevoegingen en met lange rijstijden. ‘Slow brood’ zoals desembroden zitten dan ook in de lift en het aanbod van natuurlijke broodproducten met weinig tot geen toevoegingen stijgt.

Bakmixen worden minder verkocht

De zelfbakhype – die een piek bereikte door het programma ‘Heel Holland Bakt’ – is voorbij. GfK-cijfers laten zien dat bakmixen verhoudingsgewijs minder gekocht worden. Afgelopen jaar gaf geeft het gemiddelde huishouden aan bakmixen en verse deegwaren 13 euro uit. Dat is een euro minder dan het voorafgaande jaar. Ontwikkeling zit er nog wel in het zelf bakken met verse deegwaren. Volgens cijfers van Danerolles op basis van Nielsen steeg de omzet van onder meer bladerdeeg en pizzadeeg in een jaar tijd met 5%.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels