nieuws

Consumentenbond: bezorgsushi vaak onfris

Vers 1027

DEN HAAG – Sushimaaltijden die worden thuisbezorgd tellen volgens de Consumentenbond in 31 procent van de gevallen te veel bacteriën. De bond noemt dat ‘een schrikbarend hoog percentage’.

Consumentenbond: bezorgsushi vaak onfris
Foto: Shutterstock

De verontreiniging wordt veroorzaakt door slechte hygiëne bij de bereiding van de Japanse hapjes, concludeert de bond na een steekproef naar 160 sushimonsters afkomstig van twintig restaurants in vijf steden. Daar wordt met vuile handen of vervuilde snijplanken gewerkt. De bezorgsushi zijn in veel gevallen wel vers.

SushiPoint scoort uitstekend

Tussen de onderzochte restaurants bestaan grote verschillen. Het beste (cijfer: 9,6) en slechtste (2,5) restaurant zitten allebei in Leiden. Verder werden sushibezorgers in Groningen, Rotterdam, Breda en Amersfoort bekeken. SushiPoint scoort met beide vestigingen (Breda en Leiden) uitstekend en ook van Shabu To Go behalen beide locaties (Amersfoort en Rotterdam Coolsingel) goede scores.

Sushi Time in Leiden eindigt onderaan

Het beeld bij Sumo Sushi Express is wisselend. De locatie in Breda eindigt op de tweede plaats, terwijl de vestiging in Groningen maar net een voldoende krijgt. Ook de onderzochte locaties van Sushi Time scoren uiteenlopend: Amersfoort scoort een 6,7 terwijl Leiden onderaan eindigt.  In 2015 onderzocht de Consumentenbond de sushi in all-you-can-eat-restaurants. Toen bleek 64 procent van de onderzochte monsters te veel bacteriën te bevatten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels