nieuws

AH verduurzaamt zuivelschap

Vers 2791

ZAANDAM – Albert Heijn en Royal A-ware hebben een overeenkomst gesloten voor het realiseren van een duurzamere en transparante productieketen voor zuivelproducten.

AH verduurzaamt zuivelschap

De marktleider wil op die manier beter invulling geven aan het verder verduurzamen van het huismerk in het zuivelschap.

Aanmelding voor melkveehouders

Maandag startte de aanmelding voor melkveehouders die binnen dit concept melk willen gaan leveren. Deze melkstroom wordt door Royal A-ware apart verwerkt tot kaas en andere typisch Hollandse zuivelproducten, als melk en yoghurt van het AH Huismerk.

Premie bovenop de A-ware melkprijs

Melkveehouders die meedoen aan het programma ontvangen een premie bovenop de A-ware melkprijs. In de periode 2018-2020 wordt het programma stapsgewijs ingevoerd. Zo streeft AH naar een verdere optimalisering van weidegang voor melkkoeien. Het voer zal voor tenminste 80 procent bestaan uit (geconserveerd) gras. De melkveehouders streven naar een zo klein mogelijke footprint door uitsluitend groene stroom te gebruiken. Daarnaast zorgen zij goed voor hun dieren. Kalveren worden op het bedrijf of binnen een straal van 25 km opgefokt.

Stap in verder verduurzamen

Constantijn Ninck Blok, vp Merchandising & Sourcing bij Albert Heijn: ‘Met deze verdergaande ketensamenwerking maken wij samen met geïnteresseerde melkveehouders een flinke stap in het verder verduurzamen van ons zuivelschap. Wij hopen hiermee langdurige relaties aan te kunnen gaan met de melkveehouders die voor ons kiezen. Samen met hen en met Royal A-ware willen wij lekkere en duurzame zuivel aanbieden aan onze klanten.’ Aldi maakte gisteren ook bekend in te zetten op verduurzaming van zuivel.

Reageer op dit artikel