nieuws

‘Haringtest AD bevoordeelt leverancier’

Vers 3

TILBURG – Het lijkt erop dat de haringtest van het AD niet onbevooroordeeld is.

‘Haringtest AD bevoordeelt leverancier’

Dat concludeert econoom Ben Vollaard van Tilburg University na analyse van de resultaten van de haringtest van dit en vorig jaar. Viswinkels die hun haring betrekken bij een leverancier waarin een van de twee keurmeesters zakelijke belangen heeft, krijgen van het panel een aanzienlijk hogere score.

Verschil in haringtest bijna vier punten

Het verschil is bijna vier punten: vishandels die hun haring krijgen van deze leverancier krijgen gemiddeld een 9,1 (op een schaal van 1 tot 10), tegen gemiddeld een 5,5 voor viswinkels die hun haring elders betrekken. De hogere score is volgens de econoom vooral te danken aan subjectieve oordelen over de kwaliteit van schoonmaken en de rijping van de haring. Objectief meetbare factoren zoals temperatuur en gewicht van de haring zijn minder of niet belangrijk voor het verschil.

‘Geen direct bewijs, wel alle schijn tegen’

Het onderzoek levert geen direct bewijs, maar het testteam heeft wel alle schijn tegen, aldus Vollaard. Hoofdredacteur Hans Nijenhuis van het AD wijst alle aantijgingen van de hand. ‘Het AD staat in voor de betrouwbaarheid van alle bij de test betrokken keurmeesters. Zij weten niet wie de leveranciers zijn van de haring die zij bij de winkels meenemen voor de test. (..) Als Vollaard ons verwijt dat een goede leverancier goede haring levert, kunnen wij daar weinig tegenin brengen.’ Volgens Nijenhuis is de betrokken keurmeester ‘dé expert op haringgebied in Nederland’.

‘Willen elke confrontatie aangaan’

Directeur Umut Tagi van de door Vollaard genoemde leverancier, Haring & Zeevis Groothandel Atlantic, spreekt van ‘leugens’. ‘Is het fout als een bedrijf een ambachtelijk product aflevert? Wij hebben zoveel geschiedenis in de haring, wij willen elke confrontatie aangaan’, zegt Tagi.

Supermarktharing scoorde niet best

Supermarkten eindigden ook dit jaar aan de onderkant van de ranglijst in de Haringtest. De supermarkt met het hoogste cijfer krijgt een 3 in de test. Van de 148 geteste verkooppunten zijn er zeven supermarkt. Vier van deze verkooppunten krijgen een 0 in het rapport. De best scorende winkel is de Jumbo aan de Hadewychplaats in Spijkenisse met het rapportcijfer 3. ‘Speciaal voor u vandaag in de aanbieding: gele haringpasta. Oftewel rans, rans en nog een rans. Vieze plakkers met de kleur van een lijk’, is de omschrijving van de haring bij de beste supermarkt in de test.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels