nieuws

Meer dieren met Beter Leven keurmerk

Vers 1458

DEN HAAG – Het aantal boeren dat meedoet aan het Beter Leven keurmerk is de afgelopen vijf jaar verdubbeld.

Meer dieren met Beter Leven keurmerk

Volgens de Dierenbescherming, die het keurmerk in 2007 introduceerde, doen 1651 veehouders mee. In 2012 waren dat er nog maar iets meer dan achthonderd. Samen houden ze nu 31 miljoen dieren, vooral vleeskippen (26,7 miljoen) en verder vooral varkens, legkippen en runderen.

Systeem geeft mate van diervriendelijkheid aan

Het Beter Leven keurmerk is een sterrensysteem waarin het aantal sterren (één, twee of drie) de mate van diervriendelijkheid aangeeft waarmee de boer zijn bedrijf runt. Varkens met één ster krijgen volgens de Dierenbescherming meer ruimte en afleiding, bij twee sterren komt daar een uitloop naar buiten bij en bij drie sterren worden de dieren biologisch gehouden.

Omzet Beter Leven keurmerk in de lift

Ook de omzet van producten met het keurmerk zit enorm in de lift: de omzet zou volgens berekeningen van onderzoeksbureau IRI dit jaar kunnen uitkomen op 1,4 miljard euro, ruim 50 procent meer dan in 2016. Supermarkten kiezen steeds vaker voor een groot aanbod aan duurzame en diervriendelijk geproduceerde producten. Vorige week meldde Wakker Dier dat de door die organisatie zo genoemde plofkip, een kip die in korte tijd wordt vetgemest, bij de meeste supermarkten uit de schappen aan het verdwijnen is.

Boeren bedankt

De Dierenbescherming bedankt boeren die hun best hebben gedaan om dieren meer ruimte te geven en meer gelegenheid om hun natuurlijk gedrag te tonen. ‘Het ligt niet direct voor de hand dat wij boeren bedanken, maar het is in dit geval meer dan terecht’, aldus Marijke de Jong. ‘Boeren bedankt’ is de laatste week van oktober dan ook het thema van de Beter Leven Week in supermarkten.

Samengaan met Duits equivalent

Eerder dit jaar werd bekend dat het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming wil samengaan met Fur mehr Tierschutz van de Duitse dierenbeschermingsbond Deutscher Tierschutzbund. Vanaf eind 2019 zou het vlees onder één logo en onder dezelfde productievoorwaarden verkocht moeten worden in een grotere markt.

Reageer op dit artikel