artikel

Het versimago van…Lidl

Vers 8310

DOETINCHEM – Hoe heeft het versimago van Lidl zich de afgelopen jaren ontwikkeld? Hoe zit het met de fair shares van de prijsvechter? Distrifood heeft de antwoorden.

Het versimago van…Lidl

Versimago

Lidl heeft de afgelopen jaren een flinke sprong vooruit gemaakt in het versimago*. De keten die ooit in Nederland kwam als harde discounter met de nadruk op kw en non-food heeft zich ontwikkeld tot een geduchte concurrent van de servicesupermarkten op het gebied van versverkoop en scoort dan ook al jaren een bovengemiddeld rapportcijfer, met de agf-afdeling als absoluut speerpunt. Daarin was het zelfs jarenlang de nummer één in het onderzoek van GfK. Ook op het gebied van brood en vlees ontwikkelt Lidl zich.

Vers fair share

Lidl zat in 2011 nog ver onder de honderd in fair share**. De keten maakt sindsdien een bijna onafgebroken opmars door naar boven en scoorde in 2016 een fair share in vers die dik boven de honderd ligt, waarmee Lidl dus een bovengemiddelde keten in versverkoop, een geweldige prestatie van wat ooit een klassieke discounter was.

* In 2015 en 2016 werd niet alleen naar het imago gekeken, maar ook naar de relatieve prestaties in vers. De positie op de algemene ranglijst werd op basis van prestatie en waardering bepaald. Dit speelt in deze grafieken geen rol.

** Versimago gebaseerd op consumentenonderzoek, gaat over agf, brood en vlees. Fair shares over alle versgroepen.

Alle cijfers: GfK Formule Rapport – Vers

Hieronder de toelichtingen per jaar uit Foodmagazine:

2016

Lidl verloor vorig jaar de eerste plek in groente en fruit en krijgt die dit jaar nog niet terug. Die eer blijft bij Nettorama. Wel klimt de prijsvechter in groente en fruit weer een plekje in zowel waardering als de totale ranking en is nu weer nummer twee. In vers totaal verbetert de ranking van prestatie, maar daalt de formule op de ranglijst van waardering. De rapportcijfers zijn over het algemeen echter ruwweg gelijk aan vorig jaar. Dat kan gezien worden als progressie voor Lidl, want waar de keten in het verleden kon verrassen met vers, is intussen het verwachtingspatroon van klanten ook aan het toenemen.

2015

Op het hoofdkantoor van Lidl in Huizen zal de mededeling dat de keten niet langer nummer 1 is in groente en fruit ongetwijfeld als een teleurstelling worden ervaren. Toch krijgt de formule in die versgroep wel het hoogste rapportcijfer voor de aantrekkelijke aanbiedingen, lage prijzen en kwaliteit/versheid. In ruime keuze en presentatie staat de formule ook in de top-3. Alleen op het gebied van deskundigheid van personeel moet Lidl zes formules voor laten gaan. Ook in de andere versgroepen zit het met het prijsimago wel goed. Maar de formule moet daar nog wel veel werk verzetten, ook met de prestatiescore. Er is veel te doen rondom het vers bij Lidl, maar in de prestatiescore is de discounter maar de nummer 15.

2014

Waar Lidl de laatste jaren furore maakte in het Versrapport en ieder jaar wel weer een stapje vooruit maakte, is er dit jaar sprake van een status quo. Omdat andere ketens zich wel hebben verbeterd, betekent dit een daling op de ranglijst. In groente en fruit blijft Lidl de nummer één, maar die positie moet nu wel worden gedeeld met Nettorama. De investeringen in de broodafdeling vertalen zich ook dit jaar niet in een hoger rapportcijfer; alleen Aldi en Spar krijgen een nog lagere waardering. Ook in vlees doet de van oorsprong Duitse discounter het nog altijd slechter dan het gemiddelde.

2013

Het marktaandeel van Lidl stijgt al jaren explosief en dat heeft de keten voor een deel te danken aan het goede kersimago bij de eigen klanten. Het positioneert de prijsvechter niet als de grote concurrent van Aldi, maar van de hele supermarktbranche. De keten handhaaft zich dit jaar makkelijk in de top-10 en doet weer stapjes vooruit in de waardering voor de aanbiedingen in groente en fruit en aanbiedingen. In groente en fruit is Lidl wederom de nummer één, maar ondanks de uitbouw van het nieuwe bakkerijconcept wil de broodafdeling maar niet loskomen uit de onderste regionen van de ranglijst. De waardering voor de ruime keuze stijgt wel in brood, dus het is niet ondenkbaar dat de prijsvechter komend jaar in dit segment verdere stappen gaat maken.

2012

De in de branche zo vaak genoemde ontwikkeling van Lidl tot concurrent van de servicesupermarkt is ook dit jaar terug te lezen in de score. Lidl hamert in reclamecampagnes op de vele prijzen die de agf-afdeling in de wacht sleept en ziet de waardering voor ruime keuze en vooral kwaliteit/versheid weer fl ink groeien. Lidl heeft onder meer hierdoor de hoogst gewaardeerde agf-afdeling van Nederland. In brood zet Lidl flinke stappen vooruit in kwaliteit/versheid en ruime keuze maar hier is nog altijd volop ruimte voor verbetering. De nieuwe bake-off-afdeling in de vestiging in Huizen is wellicht een voorbeeld.

2011

Het Versrapport 2011 bevestigt de opgaande weg die Lidl bewandelt, al ligt het gemiddelde rapportcijfer met een 7,10 iets onder dat van 2010 (7,12). Evenals vorig jaar krijgt de Duitse prijsvechter van zijn klanten voor de agf-afdeling de hoogste score. De vleesafdeling van Lidl wordt dit keer beter beoordeeld, al blijft het cijfer voor ruime keuze met een 6,8 nog altijd aan de lage kant. Wil Lidl zich tot een volwaardige verssupermarkt ontwikkelen, dan moet de keten echt wat aan zijn
broodafdeling doen. De eerst stappen heeft Lidl daarin overigens wel gezet met de (voorzichtige) introductie van bake-off ovens in een aantal filialen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels