artikel

Achtergrond: marktontwikkelingen in vis

Vers 687

DOETINCHEM – Vis profiteert van zijn gezondheidsimago. Noordzee vis heeft het tij mee. De omzet op visafdelingen groeit gestaag. Ook het aantal viswinkels stijgt. ‘Vis op ijs’ biedt de ultieme versbeleving, maar lijkt voorlopig alleen in versmarkten haalbaar.

Achtergrond: marktontwikkelingen in vis

Een opvallende ontwikkeling in de vismarkt is dat het aantal speciaalzaken blijft groeien. Supermarken wisten in 2 jaar tijd weliswaar hun marktaandeel met ruim 2 procent te vergroten, maar een marktdominantie van 80 procent zegt niet alles. Viswinkels blijven sterk in de verkoop van  verse vis. De specialist weet vanuit dat segment te groeien. Het CBS maakte 7 juni bekend dat het aantal viswinkels in Nederland afgelopen tien jaar met bijna 35 procent groeide naar 875 zaken. Vooral winkels die zich met Noordzeevis profileren zijn in trek. Vis van ‘eigen bodem’ is verser en smaakvol, komt van dichtbij en is dus duurzamer. Steeds meer consumenten zijn zich daarvan bewust.

Seizoensvis, streekvis, duurzaamheid en storytelling zijn succesfactoren

Bij Plus-supermarkten kan Ben van Dorp, categorymanager Vis, deze trend beamen. ‘Het succes van verse vis stoelt vooral op het claimen van het seizoen, het halen van producten uit de streek, duurzaamheid en storytelling. Een voorbeeld hiervan is de seizoensvis, zoals de skrei, die we dit jaar voor het eerst hebben geïntroduceerd in de wintermaanden. Ook de Hollandse garnalen van de HK-80 is een succesvolle introductie geweest dit jaar. Dit is een onderscheidend product met een goed verhaal. Het is voor 100 procent verwerkt en gepeld in Nederland.’

Verdere trends:

  • Omzetontwikkeling in supermarkt is goed
  • AH boekt succes met verse schol
  • Zalm is een stuk duurder geworden
  • Promodruk in de categorie is hoog
  • Vis op ijs blijft in pioniersfase

Lees het hele artikel over trends in vis op de site van Foodmagazine  (gratis voor alle lezers) >>

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels