artikel

Het versimago van…Albert Heijn

Vers 5334

DOETINCHEM – Hoe heeft het versimago van Albert Heijn zich de afgelopen jaren ontwikkeld? Hoe zit het met de fair shares van de marktleider? Distrifood heeft de antwoorden.

Het versimago van…Albert Heijn
Foto: Wick Natzijl

Versimago

Albert Heijn scoorde in 2010 nog ruim boven het branchegemiddelde in vers en bouwde die voorsprong een jaar later nog verder uit. Daarna ging het echter langzaam bergafwaarts met het versimago van de marktleider, vooral omdat andere ketens flinke sprongen vooruit maakten. Uiteindelijk scoorde Albert Heijn zelfs lager dan de branche als geheel. De afgelopen jaren heeft AH de versafdelingen stuk voor stuk onder handen genomen, wat in de jongste editie van het GfK Formule Rapport – Vers weer resulteerde in een cijfer dat fors boven het branchegemiddelde ligt.

Het versimago van Albert Heijn door de jaren heen. Bron: GfK

Vers Fair Share

Als gekeken wordt naar de ontwikkeling van de fair share in vers van Albert Heijn, het marktaandeel in vers in vergelijking met het totale marktaandeel van de formule dan valt op dat AH het in de loop der jaren relatief minder is gaan doen in vers.

Fair share in vers van Albert Heijn door de jaren heen. Bron: GfK

* In een aantal jaar werd AH XL nog apart gemeten door GfK. Hier wordt het cijfer weergegeven van de reguliere supermarkten.

** In 2015 en 2016 werd niet alleen naar het imago gekeken, maar ook naar de relatieve prestaties in vers. De positie op de algemene ranglijst werd op basis van prestatie en waardering bepaald. Dit speelt in deze grafieken geen rol.

*** Versimago gebaseerd op consumentenonderzoek, gaat over agf, brood en vlees. Fair shares over alle versgroepen.

Hieronder de toelichtingen per jaar uit Foodmagazine:

2016

Albert Heijn maakt een sprongetje op de ranglijst naar de zevende plaats, een vooruitgang van twee plaatsen. Vooral in waardering doet AH het een stuk beter. Het rapportcijfer stijgt van 7,18 naar 7,34. Vooral in groente en fruit is de vooruitgang fors, qua waardering staat de marktleider onder de supermarkten in Nederland op het podium. Vorig jaar nam AH nog de negende positie in. Klanten waarderen de aantrekkelijke aanbiedingen beter (van 7,00 naar 7,17), terwijl AH ook een hoger cijfer krijgt voor lage prijzen (6,57 naar 6,78) en deskundigheid van het personeel (7,08 naar 7,27). In prestatie springt bij AH de vleesafdeling eruit met de tweede plek. Vorig jaar was AH nog derde in die versgroep. In totaal vers daalt AH wel een plekje, vooral door de broodafdeling, die qua ranking daalt van 11 naar 13.

2015

De marktleider is een echte middenmoter, met enkele uitschieters naar boven. De rapportcijfers voor ruime keuze en presentatie staan in de top-5. Bij vers brood komt daar een goede score voor ruime keuze bij. Over het algemeen zit AH echter bijna exact op het gemiddelde, en dat zal niet een score zijn waar men in Zaandam heel blij mee is.

2014

De reguliere supermarkten van Albert Heijn krijgen van hun klanten anno 2014 exact hetzelfde rapportcijfer als in 2009. Toen was dat nog goed voor de vierde plaats op de ranglijst, maar door de opmars van de concurrentie is dit cijfer nu nog maar goed voor de veertiende plek, in de grijze middenmoot. Ten opzichte van vorig jaar is er helemaal geen sprake van een forse achteruitgang, alleen op het terrein van ruime keuze op de broodafdeling is sprake van een echte daling. Maar relatief gezien is het allemaal middenmoot bij de marktleider. De onderneming is gestaag alle versafdelingen aan het aanpakken. Het wordt de komende jaren interessant of dit bij klanten ook leidt tot een hogere waardering en een terugkeer richting de top van de ranglijst.

2013

Twee jaar geleden stond Albert Heijn nog met zowel de reguliere winkels als de XL-vestigingen op het podium. Vorig jaar daalden de AH-supermarkten al een beetje en nu dreigen ze zelfs uit de top-10 weg te vallen. Op zich gaat het rapportcijfer niet eens zover achteruit, maar veel andere supermarktketens weten zich juist te verbeteren, waardoor AH zakt op de ranglijst. Beste deelscore is een achtste plek in groente en fruit.

2012

De reguliere supermarkten van Albert Heijn vormen de enige keten in de top 10 die een slechter rapportcijfer behaalt dan een jaar eerder. De marktleider scoort marginaal lager in aanbiedingen bij brood en kwaliteit/versheid bij vlees. Voor het overgrote deel scoort de keten echter gelijk aan vorig jaar, waarbij lage prijzen in alle drie de versgroepen het zwakke punt blijven. Omdat andere ketens verder vooruit zijn gegaan verliest Albert Heijn echter iets terrein op de ranglijst. Het verschil in rapportcijfer tussen Albert Heijn en grote broer AH XL loopt op van 0,14 naar 0,19.

2011

De gewone winkels van AH hebben een grote sprong voorwaarts gemaakt, van de zevende naar een derde plaats. Door het relatief grote aantal waarnemingen bij deze winkels, zijn de supermarkten van AH er voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor dat het totale rapportcijfer voor de versafdelingen van supermarkten licht is gestegen van een 7,06 tot een 7,07. De verbetering van de positie danken de AH-supermarkten aan een hogere score op de aspecten aanbiedingen en lage prijzen bij de agf-afdeling.

2010

Vorig jaar een 7,16 en dit keer exact dezelfde score. Daarmee is de waardering voor de versafdelingen van de gewone winkels van Albert Heijn bovengemiddeld goed. Omdat de concurrentie zich heeft verbeterd, vallen de supermarkten van Albert Heijn wel uit de topvijf weg. Zoals gebruikelijks coort AH lagere cijfers op het aspect lage prijzen. Dat wordt goedgemaakt, en dat is al net zo gebruikelijk, op de aspecten kwaliteit en keuze.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels