Plus

Plus logoPlus is een cooperatie van supermarktondernemers. De keten manoeuvreert behoedzaam tussen het grote consolidatiegeweld door. Door de overnames van tientallen Edah’s en SdB-supermarkten groeide Plus hard tussen 2000 en 2010. Dat expansiebeleid is inmiddels losgelaten. Nu zoekt Plus min of meer afgesloten marktgebieden waar het lokaal dominant kan zijn. De keten is bezig om de winkels om te bouwen naar Plus Briljant, een formule met een betere margemix vooral door toevoegen van vers. Daarnaast profileert Plus zich graag als duurzame super.

formuleprofiel

Eigenaar: Sperwer
Hoofdkantoor: Utrecht
Formats: Plus
Aantal winkels: 262
Omzet 2015: 2,2 miljard euro
Marktaandeel 2015: 6,2 procent (IRI)
Algemeen Directeur: J. Brouwer
Commercieel directeur: E. Leebeek
Directeur Winkelorganisatie: E. Linssen
Inkoop: Superunie
Aantal dc’s: 6

Bron: DistrifoodDynamics.nl

laatste nieuws Plus:

  • Plus Geertruidenberg wil naar centrum

    Plus Geertruidenberg wil naar centrum

    GEERTRUIDENBERG – Plus-ondernemer Paul Vos wil met zijn nieuwe supermarkt het liefst naar het centrum van Geertruidenberg.

  • Diploma voor toekomstige Plus-ondernemers

    Diploma voor toekomstige Plus-ondernemers

    UTRECHT – Plus maakt zich op voor een nieuwe lichting ondernemers.

  • Gevecht om nieuwe super Oostburg

    Gevecht om nieuwe super Oostburg

    OOSTBURG – In het Zeeuwse Oostburg woedt een fel gevecht over de vraag of er een vierde supermarkt moet komen.

  • Plus laat sparen voor recepten voetballers

    Plus laat sparen voor recepten voetballers

    UTRECHT – Klanten van Plus kunnen sparen voor favoriete recepten van Eredivisie-voetballers. Ook is het weer mogelijk voetbalplaatjes te verzamelen.

  • AH, Jumbo, Plus en Lidl kochten van Selten

    AH, Jumbo, Plus en Lidl kochten van Selten

    DEN HAAG – Albert Heijn, Jumbo, Plus, Lidl, C1000, Deen en Vomar hebben vlees gekocht bij groothandel Selten uit Oss. Het bedrijf verkocht relatief goedkoop paardenvlees als puur rundvlees. Het wil niet zeggen dat ketens weet hadden van gesjoemel.

  • AH cranberry’s krijgen Gouden Windei

    AH cranberry’s krijgen Gouden Windei

    DEN HAAG – Albert Heijn ontvangt het zogenoemde Gouden Windei van actiegroep Foodwatch voor zijn cranberry’s. Het product kreeg meer stemmen dan de Milkbreak van Liga en de light pindakaas van Plus.

  • Prijsgeweld formules in nieuwe jaar

    Prijsgeweld formules in nieuwe jaar

    DOETINCHEM – De Nederlandse supermarktformules beginnen het nieuwe jaar met grootschalige prijsacties. Vrijwel alle formules hebben diepe aanbiedingen en gebruiken stoere termen om hun prijsactie onder de aandacht te brengen.

  • Marktaandeel Plus stijgt naar 6,2 procent

    Marktaandeel Plus stijgt naar 6,2 procent

    UTRECHT – Het marktaandeel van Plus is in 2015 gestegen met 0,3 procentpunt.

  • Ruim 400 supers open op nieuwjaarsdag

    Ruim 400 supers open op nieuwjaarsdag

    DOETINCHEM – Op nieuwjaarsdag, 1 januari 2016, openen zeker 426 supermarkten hun deuren.

  • Plus Stephan van Engelen mag blijven

    Plus Stephan van Engelen mag blijven

    WAALWIJK – De in september geopende Plus van Stephan van Engelen aan de Reigersbosweg mag definitief blijven heeft de Raad van State besloten. Voorheen runde Van Engelen een kleinere vestiging aan de Mozartlaan.

  • Jumbo: Onderzoek vleesetiket klopt niet

    Jumbo: Onderzoek vleesetiket klopt niet

    DEN HAAG – Supermarktketens staan niet honderd procent achter de conclusies van het recente onderzoek van de Consumentenbond naar misleidende etiketten op vleesproducten.

  • AH en Jumbo massaal open met Kerst

    AH en Jumbo massaal open met Kerst

    DOETINCHEM – Albert Heijn en Jumbo zijn de aanjagers van winkelopening op Eerste Kerstdag. In totaal zijn er dit jaar op die dag bijna 400 supermarkten open. Op Tweede Kerstdag zijn dat er zelfs 2200, zo blijkt uit een inventarisatie van Distrifood onder de negentien belangrijkste supermarktketen...

  • Goudse Plus jaagt op winkelkarren

    Goudse Plus jaagt op winkelkarren

    GOUDA – Plus van Ee in Gouda heeft de jacht op verdwenen winkelkarren geopend. In twee jaar tijd raakte de helft van de wagentjes zoek.

  • Plus kiest voor nieuw reclamebureau

    Plus kiest voor nieuw reclamebureau

    UTRECHT – Supermarktketen Plus heeft een nieuw reclamebureau. Het gaat om J. Walter Thompson Amsterdam.

  • Plus: 80 procent Nederlanders gourmet

    Plus: 80 procent Nederlanders gourmet

    UTRECHT – Vier op de vijf Nederlanders doet tijdens Kerstmis aan gourmetten. Dat blijkt uit onderzoek dat Plus heeft laten uitvoeren. In het zuiden van het land is de populariteit van gourmetten het grootst. Het meeste geld wordt echter besteed in het westen.

  • Noodkreet Plus-ondernemer op Facebook

    Noodkreet Plus-ondernemer op Facebook

    HELMOND – Plus-ondernemer Mario van de Wildenberg mist de helft van zijn 150 winkelwagens en plaatste daarom een noodoproep op Facebook.

  • Nieuwe cfo Plus heeft C1000-verleden

    Nieuwe cfo Plus heeft C1000-verleden

    UTRECHT – Monique Joosen wordt de nieuwe financieel directeur van supermarktketen Plus.

  • Supermarktacteurs nominatie irritante BN’er

    Supermarktacteurs nominatie irritante BN’er

    HILVERSUM – Frank Lammers, bekend van de Jumbo tv-spotjes en Wilfried Genee en Johan Boskamp van de Plus-reclames, zijn in de race voor een Loden Leeuw als meest irritante BN’er in een reclamespot.

  • KFC volgt Plus op als Liegebeest Wakker Dier

    KFC volgt Plus op als Liegebeest Wakker Dier

    AMSTERDAM – Fastfoodketen Kentucky Fried Chicken is door Wakker Dier uitgeroepen tot Liegebeest van 2015. De kipverkoper volgt daarmee supermarktketen Plus op, die vorig jaar met zijn huismerkkaas de spotprijs in de wacht sleepte.

  • Plus sluit transportconvenant met ILT

    Plus sluit transportconvenant met ILT

    HUIZEN – Plus heeft donderdag een convenant gesloten met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Hierin zijn afspraken vastgelegd op het gebied van veiligheid, geluid, leefomgeving en milieu.

reportages Plus:

  • Fotorepo: Plus Giel Smits: ‘lekkerste eetwinkel’

    Fotorepo: Plus Giel Smits: ‘lekkerste eetwinkel’

    CULEMBORG – Plus Giel Smits in Culemborg was altijd al sterk met regionale producten. In zijn donderdag 30 april geopende Plus Briljant krijgen kwalitatieve topproducten en lokaal assortiment nog meer ruimte.

  • Besluit Benders (Fooddrome): de reacties

    Besluit Benders (Fooddrome): de reacties

    VENLO – Geert Benders maakte vorige week bekend dat Fooddrome geen plek krijgt op het terrein van de Floriade. De bedrijvige Plus-ondernemer gaat op zoek naar een andere locatie, omdat hij van mening is dat de educatieve poot van zijn droomwinkel niet van de grond komt in de expohal van de Villa ...

  • Supers vaker eigen maaltijdlijn

    Supers vaker eigen maaltijdlijn

    VELDHOVEN – Het is een trend: met lokale producenten weten ondernemers hun maaltijdaanbod te verfijnen. Groothandelassortiment wordt vervangen door verse maaltijden waar de formule-maaltijd niet aan kan tippen.

  • Supermarkten in grensstreek verliezen tot wel 15 procent

    Supermarkten in grensstreek verliezen tot wel 1...

    LOSSER – De accijnsverhogingen op tabak, alcohol en benzine moeten worden teruggedraaid. Grensbewoners shoppen massaal over de grens en dat kost supermarkten omzet.

  • Interview: Vrumona en PepsiCo over ‘Next

    Interview: Vrumona en PepsiCo over ‘Next

    AMSTERDAM – ‘Mid-calory’ heet het. Frisdranken waarbij een deel van suiker is vervangen door een zoetstof. PepsiCo brengt nu als eerste A-merkfabrikant in Nederland een colavariant op de markt die deels is gezoet met stevia. ‘We willen hiermee vooral de huidige 
kopers van reguliere cola verleiden.

  • Een dagje supermarkten spotten

    Een dagje supermarkten spotten

    DOETINCHEM – Woensdag 30 oktober is het weer zover. Dan vindt voor de twintigste keer de door Distrifood georganiseerde Dag van de Supermarkt plaats. Een dag waarop supermarkten en andere foodwinkels worden bezocht die om uiteenlopende redenen een bezoek meer dan waard zijn.

  • Winnaar: Aviko

    Winnaar: Aviko

    ‘Actief zijn in innovatie en schapvernieuwing als basis’ Peter Kok, trade marketeer: ‘We zijn nu voor de derde keer winnaar in de categorie geworden. Voor het eerst twee keer achter elkaar. Het belangrijkste voor ons is dat we al jaren in de top 3 zitten. We nemen die beoordeling behoorlijk serie...

  • Wildcard Noord-Brabant: Plus Rijsemus

    Wildcard Noord-Brabant: Plus Rijsemus

    ASTEN – Plus Rijsemus in het Brabantse Asten doet 27 maart mee aan de Supermarkt van het Jaar-verkiezing met een wildcard. Rijsemus verdient de wildcard omdat deze winkel weliswaar op onderdelen lager scoort dan de Brabantse winnaar Ton Henst in Best, maar hoger scoort dan sommige winnaars in an...

  • Geen afbeelding 80x53

    Brabant: Plus Best

    BEST – Plus Ton Henst is na de beste Plus-supermarkt in november 2011 nu ook de beste supermarkt van Noord-Brabant. Het team van Henst is dolenthousiast en kan niet wachten om eind maart gehuld in shirts met de toepasselijke tekst ‘Simply the BEST’ naar de finalemiddag van de Supermarkt van het J...

  • Geen afbeelding 80x53

    Limburg: Plus Venlo

    VENLO – Plus Benders is traditioneel een hoogvlieger tijdens de Supermarkt van het Jaar verkiezing. De Venlose Plus won in 2002 en werd ook al eens tweede en derde in de eindrangschikking. In 2008, 2010 en 2012 werd Benders drie keer achtereen uitgeroepen tot beste supermarkt van Limburg.

  • Zeeland: Plus Lohman

    Zeeland: Plus Lohman

    BRESKENS – De Plus van Ronald Lohman in Breskens, Zeeuws-Vlaanderen, is de Beste Supermarkt van Zeeland. De Plus maakt deel uit van een groter winkelcentrum, dat ook eigendom is van de ondernemer. Breskens ontwikkelt zich in rap tempo tot een toeristische zeeplaats.

  • Overijssel: Plus Borne

    Overijssel: Plus Borne

    BORNE – Plus Huls Van den Nieuwenboer uit Borne in Twente is provinciewinnaar van Overijssel. De supermarkt is van Hendrik-Jan en Erna Huls. Deze namen de winkel vier jaar geleden over van de de ouders van Hendrik-Jan. Begin jaren ’90 van de vorige eeuw deden die ouders ook al eens mee aan de Sup...

  • Kerstrapport 2011: scores per formule

    Kerstrapport 2011: scores per formule

    Bekijk hier de scores per formule uit het Kerstrapport 2011.

  • Zomerrapport 2011: scores per formule

    Zomerrapport 2011: scores per formule

    Bekijk hier de scores per formule uit het Zomerrapport 2011. Tussen haakjes notering en rapportcijfers Kerstrapport 2010; daarachter het verschil in score.

  • Zomerrapport 2010: scores per formule

    Zomerrapport 2010: scores per formule

    Bekijk hier de scores per formule uit het Zomerrapport 2010. Tussen haakjes de notering en het rapportcijfers van het Kerstrapport 2009, daarachter het verschil in score

  • Geen afbeelding 80x53

    Zomerrapport 2012: scores per formule

    Bekijk hier de scores per formule uit het Zomerrapport 2012. Tussen haakjes de notering en het rapportcijfers van het Kerstrapport 2011, daarachter het verschil.

  • Geen afbeelding 80x53

    Zomerrapport 2005: ranglijst

    Bekijk hier de ranglijst van het Zomerrapport 2005. Tussen haakjes notering en rapportcijfer Kerstrapport 2004, daarchter het verschil in score.

  • Geen afbeelding 80x53

    Kerstrapport 2004: ranglijst

    Bekijk hier de ranglijst van het Kerstrapport 2004. Tussen haakjes notering en rapportcijfer Zomerrapport 2004; daarachter het verschil in score.

  • Zomerrapport 2006: ranglijst

    Zomerrapport 2006: ranglijst

    Bekijk hier de ranglijst van het Zomerrapport 2006. Tussen haakjes notering en rapportcijfer Kerstrapport 2005, daarachter het verschil in score. Emté staat voor het eerst opgenomen in de ranglijst, door het grotere consumentenpanel.

  • Kerstrapport 2008: ranglijst

    Kerstrapport 2008: ranglijst

    Bekijk hier de ranglijst van het Kerstrapport 2008. Tussen haakjes notering en rapportcijfer Zomerrapport 2008, daarachter het verschil in score.