nieuws

TV-campagne helpt Coop aan fikse plus

Formules

VELP – Coop heeft de consumentenomzet in 2017 met 5,3 procent zien stijgen naar €1,177 miljard, een groei van €59 miljoen ten opzichte van een jaar eerder.

TV-campagne helpt Coop aan fikse plus
Foto: Roel Dijkstra

De supermarktketen dankt de omzetstijging onder meer aan de opening van vijf nieuwe winkels en de verbouwing van 39 vestigingen. Echter ook de in het begin van het jaar gelanceerde reclamecampagne op televisie speelde een belangrijke rol. ‘Mede door deze media-inspanning groeide de omzet harder dan de markt en verdrievoudigde de spontane naamsbekendheid van Coop’, juicht de supermarktketen. De marktgroei bedroeg volgens Coop (cijfers IRI) 3,7 procent.

Meer klanten, hogere kassabon

Financieel directeur Herco Boer van Coop is dan ook trots op de prestaties in 2017. ‘Coop heeft opnieuw volop geïnvesteerd in bestaande en nieuwe winkels en met onze landelijke tv-campagne flink ingezet op de merk- en naamsbekendheid. Investeringen die resultaat opleverden in omzetgroei door zowel een toename in klantbezoeken alsook een hogere besteding per kassabon.’

Thuisbezorging groeit ook bij Coop

De keten stelt ook online een flinke sprong vooruit te hebben gemaakt. Thuisbezorging is inmiddels vanuit alle Coop-filialen mogelijk, net als bij een groot aantal winkels van zelfstandige ondernemers. Boer: ‘De uitbreiding van de online activiteiten heeft geresulteerd in een ruimere dekking voor thuisbezorging waarvan steeds meer klanten gebruik maken.’ De volledige jaarcijfers van Coop worden later bekendgemaakt. Dit gebeurt na de ledenraadvergadering op 5 april.

Coop rekent op verdere groei

De keten heeft ook hoge verwachtingen van 2018. ‘Coop blijft dit jaar gefocust op groei in nieuwe winkels en uitbreiding van ons stadsconcept (Coop Vandaag). Daarnaast staan er grote investeringen in bestaande winkels en verdere verbeteringen in de e-commerce propositie op de agenda. In 2018 gaan we ook door met onze mediacampagne. Deze wordt nog verder toegespitst op onze coöperatieve identiteit en de kracht van Samen maak je ‘t verschil‘, aldus Boer.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels