nieuws

Megatijdwinst nieuwe Albert Heijn-app

Formules 10926

ZAANDAM – Albert Heijn rolt zijn nieuwe personeels-app Wink uit. De app vervangt 9 verschillende systemen waar de marktleider tot nu toe mee werkte. Het werk zou met de app in de helft van de tijd gedaan kunnen worden.

Megatijdwinst nieuwe Albert Heijn-app

De Albert Heijn app is getest in 16 winkels en elke twee weken komen er nu 40 winkels bij. Eind september wordt Wink in alle 1008 winkels in Nederland gebruikt. De app heeft vorige week een prijs gewonnen: de dutch interactive award gold.

Doel app was vierledig

Het doel om de app op te zetten was vierledig staat te lezen in een beschrijving van de case: een flexibelere planning, een betere distributie, efficiëntere logistiek en meer tijd voor klanten. In de huidige situatie werken de AH-medewerkers met 9 verschillende systemen op handhelds met grijze schermen.

Werk kan twee keer zo snel

Volgens de pilot kunnen de medewerkers met de nieuwe app het werk meer dan twee keer zo snel doen. ‘Met dit resultaat was de interne business case snel gemaakt’, aldus ontwikkelaar Soda Studio. Uit de praktijk blijkt onder andere dat afprijsrondes, nalooprondes, voorraadtellingen en tellingen van risicoartikelen nu twee keer zo snel gaan. ‘Dit zijn de meest uitgevoerde processen bij Albert Heijn’. Met 80.000 medewerkers betekent het aldus een enorme tijdwinst.

Meerdere collega’s verdelen werk

De app kan verdeeld worden over meerdere collega’s en devices, in plaats van 1 handheld per winkel. Dankzij slimme checks op de aantallen bij het invoeren van bestellingen komen foute bestellingen nog nauwelijks voor, aldus de case. En: ‘vanwege de intuïtieve interface kunnen nieuwe medewerkers er zonder uitleg mee aan de slag. Dit bespaart veel inwerktijd per medewerker’.

Prototype is getest

Met een prototype van de Albert Heijn app is een experiment gedaan op de winkelvloer. Soda Studio: ‘Twee werknemers kregen dezelfde taak. Een medewerker voerde deze taak uit met het oude systeem, de ander met de app. Wij filmden alles en hielden bij hoe lang het duurde. Wat bleek? Met de nieuwe app ging het twee keer zo snel.’

Lees ook: AH gooit organisatie winkels op de schop

 

 

Reageer op dit artikel