nieuws

Video: Picnic (Dld) zes maanden tot winst

Formules 2882

NEUSS – Een Picnic-locatie in Duitsland moet binnen zes maanden winstgevend zijn. Dat heeft Frederic Knaudt (32), een van de nieuwe bazen in Duitsland, gezegd tijdens de aftrap van Picnic Duitsland.

Video: Picnic (Dld) zes maanden tot winst

‘Der moderne Milchmann’ begint zoals bekend in Noordrijn Westfalen. ‘We wilden beginnen in een gebied dat gewoon is’, antwoordt oprichter Michiel Muller op de vraag waarom niet in koopkrachtige gebieden zoals Berlijn. Müller: ‘Met gewone mensen, gezinnen die om zes uur ’s avonds het eten op tafel moeten hebben. Die zijn blij als ze zich niet nog naar de supermarkt moeten haasten.’

Volgend jaar 20 Duitse steden

Volgens de Duitse oprichter Frederic Knaudt heeft Picnic 20 autootjes rijden en verwacht er snel 10 toe te voegen. Hij verwacht dit jaar twee tot drie steden te beleveren. Voor 2019 schat hij 20 Duitse steden in waar het bedrijf gaat leveren. Bij aanvang van de pilot waren er 500 klanten, dat zullen er snel het dubbele worden nu Picnic officieel van start is gegaan.

Duits online verliesgevend

De uitspraak dat Picnic snel winst maakt is opmerkelijk. Nog geen enkele aanbieder in Duitsland geeft dat aan. ‘Wij maken geen winst en zullen dat de komende jaren ook niet doen’, stelde Lionel Souque (Rewe) onlangs. Ook Edeka-dochter Bringmeister, Real en Allyouneed van Deutsche Post zeggen hetzelfde. Kaufland is gestopt met de onlineverkoop omdat winst uitblijft.

Duitsland onder indruk risicokapitaal

Volgens de Duitse pers is het buurland aantrekkelijk. Slechts 1 procent van de markt is online, de markt is goed voor €180 miljard. Handelsblatt maakt een vergelijk met andere startups en is onder de indruk van de Nederlanders. Picnic haalde €100 miljoen op in een van de eerste jaren van bestaan. Dat is meer dan Snapchat (€80 miljoen) en Uber (€37 miljoen).

Lees ook: Kochzauber leidt Picnic Duitsland

Zie hier een video over Picnic Duitsland, ‘der moderne Milchmann’:

Reageer op dit artikel