nieuws

Lidl heeft het vaakst reclames vleesvervangers

Formules 2859

Lidl heeft het vaakst reclames vleesvervangers

AMSTERDAM – Lidl heeft van alle Nederlandse supermarkten het vaakst reclame waarin vleesvervangers voorkomen. Een aantal supermarkten geeft hier juist helemaal niets aan uit.

Adviesbureau Adfact analiseerde relcame-uitingen op televisie, radio, abri’s, (landelijke) dagbladen, veel tijdschriften en andere massamedia op bestedingen aan reclames voor vlees- en vleesvervangers.

Uitingen omgezet in geldwaarde

Het bureau deed dit in opdracht van de stichting Even Geen Vlees. De uitingen zijn vervolgens omgezet in een geldwaarde. Daarbij is de volledige waarde van advertenties waarin het product voorkomt meegenomen. Het betreft gegevens over 2017.

Meer reclame voor vlees

Een conclusie van het onderzoek is dat supermarkten nog steeds veel meer reclame maken voor vlees dan voor vleesvervangers. Lidl is in beide categorieën met afstand de nummer 1. Het bedrijf zou volgens de berekeningen van Adfact voor €38,4 miljoen aan reclame uitgeven met daarin ook aandacht voor vlees. In voor €2,6 miljoen aan reclame-uitingen heeft Lidl vleesvervangers opgenomen. Ook de rest van de top van de ranglijst is voor beide segmenten gelijk. Ketens die veel uitgeven aan reclame, geven ook het meeste geld uit aan het promoten van aanbiedingen voor vlees en vleesvervangers. Jumbo is de nummer 2, Albert Heijn de nummer 3, Plus is 4e en Aldi 5.

Marketingbudget exclusief naar vlees

Er zijn ook ketens die wel reclames voor vlees maken, maar niet voor vleesvervangers. Het gaat daarbij om Hoogvliet, Jan Linders, Emté, Poiesz, Spar en Amazing Oriental. Bij Nettorama en Ekoplaza zagen de onderzoekers van Adfact geen of een te verwaarlozen advertentiebedrag voor beide segmenten. Adfact: ‘We kunnen niet precies zeggen hoeveel marketingbudget exclusief naar vlees gaat. Wel weten we dat vlees sterk aanwezig is in supermarktreclames op tv, radio, abri’s en advertenties in dagbladen. Aan de hand van de resultaten weten we dat er dagelijks gemiddeld 200 supermarktreclames op tv te zien zijn waarin vlees wordt gepromoot.’

Reageer op dit artikel