nieuws

Aldi en Lidl groeien sneller dan de markt

Formules 17861

Aldi en Lidl groeien sneller dan de markt

ZALTBOMMEL – Aldi en Lidl hebben de weg naar boven weer ingeslagen. De gezamenlijke omzet van de twee discounters groeit harder dan die van de markt als totaal.

Dit blijkt uit de gegevens van onderzoeksbureau IRI over het eerste kwart van dit jaar.  Inclusief Aldi en Lidl nam de omzet van supermarkten in de eerste 12 weken van dit jaar met 1,8 procent toe, aldus IRI. Exclusief de beide Duitse bedrijven groeide de supermarktomzet in deze periode met maar 1,5 procent.

Trend lijkt gekeerd

De jongste cijfers staan in schril contrast met de ontwikkeling van afgelopen jaar. Mede dankzij de aantrekkende economie en een versterkt promotiebeleid groeide de omzet van servicesupermarkten in 2017 harder dan die van Aldi en Lidl. Die trend lijkt nu gekeerd.

Spaaracties met Vitamini’s

Met name Lidl heeft dit jaar een succesvolle start gekend, zegt Sjanny van Beekveld, business insight director van IRI. ‘Voor een belangrijk deel wordt dat verklaard door de spaaracties met de Vitamini’s. Dat heeft het bedrijf een forse omzetstijging opgeleverd. Ook de omschakeling van diepvries naar vers in de assortimentsgroepen vlees en vis pakt goed uit voor Lidl’, aldus Van Beekveld.

Ombouw naar het nieuwe Aniko-concept

Waar Lidl de marktgroei overtreft, moet Aldi zich tevreden stellen met een omzetgroei van circa 1,5 procent. De discounter zit daarmee op het niveau van de marktgroei. Aldi zit middenin de ombouw van winkels naar het nieuwe Aniko-concept. Hoewel die winkels zich nadrukkelijker op vers mikken, levert dat overall voor Aldi nog niet de verwachte omzetwinst op. Daarbij dient wel te worden aangetekend dat de winkels gedurende de ombouw een paar dagen tot soms weken zijn gesloten.

Omzet in promotie

De snelle omzetgroei van met name Lidl is opmerkelijk in het licht van het promotiebeleid van de servicesupermarkten. In de eerste periode (4 weken) van dit jaar verkochten supermarkten maar liefst 22,3 procent van hun omzet in promotie. Dat is ruim een vol procentpunt meer dan vorig jaar. Het is blijkbaar niet voldoende om de opmars van Lidl en Aldi te stuiten.

Paasomzet minder dan verwacht

IRI heeft ook de cijfers van de paasomzet bekendgemaakt. Die kwam dit jaar uit op €809 miljoen en dat was minder dan verwacht. Het feit dat Pasen vroeg viel en koud was, heeft de omzet negatief beïnvloed. De omzet van bijvoorbeeld asperges bleef daardoor ruim achter bij wat was gehoopt en verwacht.

Zie ook: Aldi (D) groeit fors sneller dan Lidl

Reageer op dit artikel