nieuws

RCC tikt Jumbo op vingers om schapkaart

Formules 4368

AMSTERDAM – De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Jumbo gesommeerd het schapkaart bij de halfvolle melk van het Jumbo Huismerk aan te passen.

RCC tikt Jumbo op vingers om schapkaart

Op de bestreden schapkaart wordt vermeld dat de merkloze halfvolle melk is vervangen door melk van het Jumbo Huismerk, die afkomstig is van koeien ‘die tenminste 200 dagen per jaar 6 uur per dag in wei staan’.

120 dagen per jaar

Het aantal van 200 dagen blijkt niet juist te zijn. De halfvolle melk van het Jumbo Huismerk is weidemelk, waarvoor geldt dat de melk afkomstig is van koeien die tenminste 120 dagen per jaar 6 uur per dag in de wei staan.

RCC: uiting oneerlijk

De RCC oordeelt dat de bestreden schapkaart gepaard gaat met onjuiste informatie als bedoeld in de  Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk.

Jumbo biedt excuses aan

Jumbo voert aan dat de schapkaart betreffende de weidemelk een drukfout bevat: waar ‘tenminste 200 dagen’ staat wordt ‘tenminste 120 dagen’ bedoeld. Onmiddellijk nadat de drukfout is ontdekt, heeft Jumbo een vervangende schapkaart met de vermelding van het juiste aantal dagen (120) naar de winkels gestuurd. Jumbo biedt excuses aan voor de ontstane verwarring.

Reageer op dit artikel