nieuws

Detailresult profiteert van data-analyse

Formules 2243

VELSEN-NOORD – Detailresult is tot onverwachte inzichten gekomen als het gaat om het promotiebeleid. Het totale omzet- en marge-effect van elke promotie in de afgelopen jaren is door MIcompany berekend.

Detailresult profiteert van data-analyse
Analist Roland Tabor van MIcompany.

‘En dat is veel méér dan alleen de omzet en marge van het product dat in de aanbieding is’, legt Roland Tabor, partner bij MIcompany, uit in een interview met Foodmagazine.

Tomaten en komkommers

Wanneer tomaten én komkommers in de aanbieding zijn, verkoopt Dirk óók meer sla. Het is één van de resultaten die voortvloeien uit een analyse van tienduizenden promoties bij Detailresult.

Appels met peren vergelijken

Het omzet- en marge-effect van prijsacties bij appels en peren is ook geanalyseerd. Tabor: ‘Als peren in de aanbieding zijn, zien we geen gevolgen voor de omzet van appels. Maar andersom wel. Wanneer appels in de aanbieding zijn, worden er minder peren verkocht. Het is een generiek voorbeeld van een correlatie tussen assortimentsgroepen, waar we mee willen aangeven dat wij in onze analyses ook kijken naar de groepen om het promotieproduct heen.’

Lagere verkopen subsituutproducten

‘Wanneer komkommers in de aanbieding  zijn, blijkt dat er bijvoorbeeld minder tomaten worden verkocht. Als gevolg van de promotie kunnen er veel meer komkommers over de kassabanden gaan en de omzet hiervan kan substantieel stijgen, maar toch kan de conclusie voor een supermarktketen zijn om hiermee te stoppen, omdat de omzet van tomaten flink keldert. Onze methodiek bevat namelijk óók het effect van lagere verkopen van substituutproducten,’ zegt Tabor in Foodmagazine van september.

Toename in omzet

In dit geval wordt een tomaat als substituutproduct van een komkommer beschouwd, omdat het ook een salade-ingrediënt is. Een ander neveneffect is bijvoorbeeld dat er juist meer sla wordt verkocht, wanneer tomaten én komkommers in de aanbieding zijn; consumenten gaan dan meer salades maken. Tabor: ‘Door gerichte sturing op de verbetering van het totale effect van een promotie, heeft Detailresult een forse toename in zowel omzet als marge-effecten van haar promoties laten zien.’

Lees het hele interview op Foodmagazine.nl en in Foodmagazine van september 2017.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels