nieuws

Servicesupers winnen terrein op discount

Formules 2292

DOETINCHEM – De omzet van servicesupermarkten in Nederland is in de eerste helft van dit jaar harder
gegroeid dan die van de prijsvechters Aldi en Lidl.

Servicesupers winnen terrein op discount
Staking chauffeurs treft Lidl

Volgens onderzoeksbureau IRI is de omzet van supermarkten inclusief Aldi en Lidl in de eerste 26 weken van dit jaar met 3,8 procent gestegen tot €18,7 miljard. Exclusief Aldi en Lidl namen de verkopen van supermarkten met 3,9 procent toe tot €15,7 miljard.

Vooral matig begin van jaar discount

De omzet van de twee Duitse discounters kwam in de eerste helft van dit jaar uit op €3 miljard. Dat is 2,8 procent meer dan in dezelfde periode in 2016. De twee prijsvechters hebben de groeiachterstand begin dit jaar al opgelopen. In de maand januari werden Aldi en Lidl drie weken achter elkaar met negatieve indexen geconfronteerd, waar de schade voor servicesupermarkten beperkt bleef tot één week. Ook in de maanden
februari en maart lag de omzetgroei van Aldi en Lidl een stuk lager dan die van de servicesupermarkten.

Niet duidelijk hoe ketens individueel presteren

Het is op basis van de IRI-gegevens niet duidelijk óf en in welke mate de omzetontwikkeling bij Aldi en Lidl van elkaar verschilt. Ook is niet duidelijk of ze allebei te maken hebben met een haperende omzetmotor of dat dat slechts één van beide betreft. Volgens onderzoeksbureau Nielsen is het marktaandeel van Aldi sinds 2011 gedaald van 7,9 naar 7,0 procent. Het markaandeel van Lidl nam in dezelfde periode juist toe van
6,7 tot 10,3 procent.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels