nieuws

AH ‘praat’ op nieuwe manieren met klant

Formules 2811

ZAANDAM – Albert Heijn zet steeds vaker nieuwe communicatiekanalen in om in contact te komen met klanten. Momenteel lopen pilots met Facebook Messenger en WhatsApp.

AH ‘praat’ op nieuwe manieren met klant

Via Facebook Messenger kunnen klanten die zich eenmalig daarvoor registreren op elk moment checken welke persoonlijke Bonusaanbiedingen er die week voor hen klaarstaan.

Testfase met beperkte groep klanten

Het initiatief bevindt zich in een testfase, zegt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh, waarbij een beperkte groep klanten is uitgenodigd. Volgens de woordvoerder is de Facebook Messenger-service ingegeven door de veelgehoorde opmerking van klanten dat ze eenmaal in de winkel zijn vergeten wat de persoonlijke aanbiedingen zijn die ze per mail hebben ontvangen. ‘Wij willen klanten de mogelijkheid bieden deze op het kanaal van hun keuze op te zoeken. Dit kan op dit moment al in de Appie-app of op AH.nl. We willen kijken of de toevoeging van Facebook Messenger door klanten wordt gewaardeerd en gebruikt.’

Steeds meer gebruik Bonusaanbiedingen

Volgens Aspeslagh maken steeds meer klanten gebruik van de persoonlijke Bonusaanbiedingen. ‘Eén van de onderdelen van de proef is te onderzoeken of klanten – doordat zij de aanbiedingen kunnen opvragen – hier meer gebruik van maken.’ Albert Heijn gaat via Facebook Messenger vooralsnog niet ook andere boodschappen uitzenden naar klanten. Aspeslagh: ‘Wellicht dat we er in de toekomst andere berichten aan toevoegen als klanten daar behoefte aan hebben.’

Supermarktmanager Rob Michielsen van AH Kempenaar in Lelystad samen met Benjamin Catsburg, die aan de basis stond van WhatsAppie. Foto: Ton Kastermans Fotografie.

Pilot WhatsAppie in vijf filialen

Onder de naam WhatsAppie houdt AH een pilot met WhatsApp in vijf filialen. Klanten van de filialen kunnen bijvoorbeeld vragen en klachten appen. Sinds kort biedt WhatsAppie bovendien een service om brood te reserveren, zodat klanten later op de dag niet misgrijpen.

Binnen 30 minuten reageren

Doelstelling is om uiterlijk binnen 30 minuten op een app van een klant te reageren. ‘De meest gestelde vragen betreffen de beschikbaarheid van producten en openingstijden’, laat Aspeslagh weten.  Omdat steeds meer klanten de service gebruiken, is de in mei gestarte pilot van juli tot oktober verlengd. ‘Na afloop kijken we hoe en of we verder gaan, of de service structureel in deze winkels wordt aangeboden en of we er andere winkels bij betrekken.’ AH geeft al langer onder meer kookadviezen via WhatsApp.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels