nieuws

Families Detailresult staan écht op afstand

Formules

VELSEN-NOORD – De families Van den Broek en Kat van de ketens die nu samen Detailresult vormen, bemoeien zich écht niet meer actief met het dagelijks beleid. ‘Ik krijg geen dagelijkse mailtjes met opmerkingen en aanwijzingen.’

Families Detailresult staan écht op afstand

Dat zegt topman John Kruijssen van de Detailresult Groep in een interview met Het Financieele Dagblad ter gelegenheid van het 75-jarige bestaan van Dirk van den Broek. ‘De families hebben er bewust voor gekozen afstand te nemen. Ik krijg dan ook geen dagelijkse mailtjes met opmerkingen en aanwijzingen, zoals bij sommige andere familiebedrijven waarbij de familie ook op afstand zegt te staan. Als ik iets van de aandeelhouders hoor, zijn het observaties, nooit opdrachten.’

Winstgevendheid flink gestegen

Het artikel stelt dat de samenvoeging van Dekamarkt en Dirk van den Broek de oprichtersfamilies ook geen windeieren heeft gelegd. Waar de aandeelhouders in 2011 slechts €2,7 miljoen konden bijschrijven, kregen de families vorig jaar in totaal €42,5 miljoen, waaronder een superdividend van €17,5 miljoen, zoals de krant eerder ook al eens uitzocht.

Bewust niet online actief

In hetzelfde interview leggen de directies van Dirk van den Broek en Detailresult opnieuw uit waarom de keten niet online verkoopt. ‘Kosten voor bezorgen moet je elders terughalen. Wij kiezen heel bewust voor de laagste prijs. Dat kunnen we alleen door de kosten laag te houden’, zo wordt Dirk-directeur Marcel Huizing geciteerd.

Hybride model is moeilijk succesvol te maken

Volgens Kruijssen jeuken de handen om wel met e-commerce te beginnen, maar wordt er toch zeer bewust voor gekozen om hier niet mee te beginnen. ‘We weten wat onze kerncompetenties zijn en daar houden we aan vast.’ Volgens Kruijssen is het ook heel lastig om als traditionele supermarktketen online succes te boeken. ‘Zo’n hybride model is wel mogelijk, maar het gaat veel beter als het wordt opgebouwd vanuit een internetwinkel.’

Model Amazon/Whole Foods kan wereldwijd werken

Hij wijst daarbij op de fysieke winkels van Coolblue, maar ook de overname van Whole Foods Market door de Amerikaanse online gigant Amazon. ‘Dat model kan wereldwijd werken’, aldus Kruijssen. Overigens bezorgt zusterketen Dekamarkt van Dirk van den Broek wel thuis. ‘Die keten leent zich daar beter voor.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels