nieuws

Bartjens: Detailresult verdubbelde de winst

Formules 1934

AMSTERDAM – Hoewel de omzet nauwelijks steeg is de winst na het samengaan van Dirk van den Broek en Dekamarkt verdubbeld.

Bartjens: Detailresult verdubbelde de winst

Dat schrijft financieel columnist Bartjens in het Financieel Dagblad. ‘Wat deden de managers de afgelopen jaren? Ze bundelden de inkoop, opslag en distributie. Ze haalden zwakke vestigingen uit het bestand en investeerden in kansrijke locaties. Ze schrapten de merknamen Bas en Digros, ten faveure van het sterke merk Dirk. Ze positioneerden de formules scherper door de grote concurrent Albert Heijn in de sandwich te nemen: Dirk als het aantrekkelijke discountalternatief, inclusief vers brood, Dekamarkt als de fullservicesuper waar het prettig en voordelig winkelen is.’

De winst is verdubbeld

Volgens Bartjes leverde het vooral aan de winstkant veel voordelen op. In de periode van 2011-2016 verdubbelde deze. De omzet deed niet veel. Bartjens: ‘In 2011 bijvoorbeeld lagen de opbrengsten rond €1,8 mrd. In vijf jaar tijd stegen die met slechts 3%.’ Ook de families werden er beter van: ‘Stroomde er in 2011 slechts €2,7 mln naar aandeelhouders, het afgelopen jaar was dat €42,5 mln, mede door een tussentijds superdividend van €17,5 mln. Over de opnieuw gestegen nettowinst van het afgelopen boekjaar stelt de directie voor €30 mln uit te keren’. Volgens Bartjes doen andere Superunieleden er goed aan om zich achter de oren te krabben en wellicht een soortgelijke constructie op te zetten, danwel zich aan te sluiten bij Detailresult.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels