nieuws

Van Veen: Jumbo heeft België in vizier

Formules 5580

VEGHEL – Jumbo kijkt serieus naar de mogelijkheden om over een paar jaar de Belgische markt te betreden.

Van Veen: Jumbo heeft België in vizier
© Fotopersburo Bert Jansen

‘Het vergt heel wat voorbereiding en de juiste strategie. We gaan onze tijd nemen, maar we sluiten het zeker niet uit’, zegt Jumbo-cfo Ton van Veen in een interview met het Belgische Gondola. ‘In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn.’

Situatie België anders dan Nederland

Van Veen benadrukt dat Jumbo eerst de cultuurverschillen moet onderzoeken. ‘We willen werken vanuit dezelfde filosofie, met een combinatie van omnichannel, online en foodmarkten….we zijn zeer landgericht, het zou dom zijn om te denken dat wat in Nederland werkt, dat ook doet in België. In Nederland hebben we een hele specifieke situatie. We hebben nog altijd een twintigtal supermarktketens, dat is veel in vergelijking met Duitsland, Groot-Brittannië en zelfs België. De kleine supermarktketens doen hier samen hun inkopen, waardoor ze competitieve prijzen kunnen aanbieden. Dat is één aspect dat al anders is. We bekijken dat allemaal eerst zorgvuldig.’

Jumbo’s share of stomach

De cfo praat ook over de overname van La Place. ‘Je ziet dat markten veel meer in elkaar overgaan, er zijn geen duidelijke grenzen meer tussen voedsel kopen of consumeren. Voedselconsumptie bestaat niet meer uit drie maaltijden per dag thuis, zoals vroeger. Het kan vandaag overal: onderweg, op het station, tijdens het winkelen. Je kan het ter plekke opeten of kant en klaar meenemen. We hebben het vandaag over de ‘share of stomach’: welk deel van de maag hebben we? We bieden onze klanten verschillende mogelijkheden aan: make it, take it or eat it. Je ziet ook dat de grenzen tussen food en non-foodwinkels vervagen. Ook die laatste bieden food aan.’

Picnic en de Jumbo-app

Van Veen stipt verder aan dat Picnic gezien wordt als een belangrijke concurrent. ‘De blurring van verschillende kanalen en de input van technologie zorgt voor een totaal ander speelveld. En in de toekomst zal zich dat alleen maar verder doorzetten. Wij moeten niet alleen kijken naar Albert Heijn of Lidl, maar ook nieuwe spelers. In Nederland hebben we bijvoorbeeld Picnic, een louter online supermarkt die kosteloos thuis levert en volop bezig is met het opbouwen van marktaandeel. Daarom leggen we ook ons ook toe op e-commerce, met onder meer een app waarmee mensen makkelijk kunnen bestellen.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels