nieuws

Muller (Picnic): Supers vastgeroest

Formules

AMERSFOORT – Picnic-oprichter Michiel Muller is van mening dat een aantal supermarktformules zijn vastgeroest in oude patronen.

Muller (Picnic): Supers vastgeroest

‘Wat mij als ondernemer het meest verbaast? Ik denk toch wel hoe erg sommige bedrijven vastgeroest zitten in oude patronen. Ondanks de globalisering, de opkomst van nieuwe technologie en het veranderende gedrag van consumenten blijven bepaalde bedrijfstakken stug hetzelfde doen als ze altijd deden. Ze missen het dna van een ondernemer om van de gebaande paden te gaan en iets nieuws te verzinnen. Ook in de supermarktbranche zijn daar voorbeelden van te vinden’, zegt Muller op de website svdj.nl.

Picnic niet alleen voor luxepaardjes

Muller praat ook over de beginperiode van het bedrijf. ‘We begonnen in 2015 in Amersfoort. Niet in de Randstad, want dan zou iedereen weer denken dat Picnic alleen voor de luxepaardjes is en we willen nu juist de massa bereiken. Op de eerste dag meldden zich al vijfduizend klanten aan en moesten we een wachtlijst opstellen. Aan het eind van het jaar waren we vier keer zo groot als Albert Heijn online in Amersfoort, en inmiddels zitten we in dertig steden. Over drie jaar hopen we in heel Nederland te zitten.’

Praten als Brugman

Ook de groei van Picnic komt aan bod. ‘We groeien harder dan verwacht. Geweldig natuurlijk, maar juist dan moet je scherp blijven. Tegen onze jonge werknemers zeg ik altijd: dit is niet normaal. Als je een bedrijf begint, moet je meestal praten als Brugman om je idee van de grond te krijgen. Het is fijn dat er zoveel mensen meteen geïnteresseerd zijn. Maar daarna begint het harde werken pas echt. Dan moet je er alles aan doen om die mensen een goede ervaring te geven, zodat ze ook klant blijven in de toekomst.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels