nieuws

A-merk bij Aldi brengt niets extra

Formules 6319

DOETINCHEM – Vijf jaar na de introductie van de eerste A-merken bij Aldi blijkt de impact zeer beperkt. A-merken bij Aldi leveren weinig volumegroei op voor A-merkleverancier én Aldi.

A-merk bij Aldi brengt niets extra

Dat blijkt uit een rondvraag van Distrifood bij verschillende betrokkenen. IRI zette de omzet van de betrokken A-merken in de supermarkten op een rijtje en ziet weinig effect op hun groei.

Neergang in marktaandeel

Ook Aldi heeft de neergang in marktaandeel niet zien afnemen door de opname van A-merken. Een A-merkleverancier betwijfelt of Aldi inderdaad zijn fair share wel behaalt. ‘Misschien op sku/productniveau, maar zeker niet in de categorie.’ Sjanny van Beekveld, business insight director IRI: ‘We hebben een analyse gemaakt en daaruit blijkt dat één van de betrokken A-merken slechts 1 procent van de omzet via Aldi haalt.’ Dat is opmerkelijk omdat het marktaandeel van Aldi in 2016 rond de 7 procent ligt.

Opgelucht ademhalen

Servicesupermarkten kunnen opgelucht ademhalen: uit de analyses blijkt dat de opname van A-merken door Aldi slechts een zeer beperkte invloed heeft op de prijsstelling van het betrokken A-merk in Nederland. Grosso modo veert Aldi netjes mee met prijsfluctuaties in de markt. Door geen strak prijsbeleid op A-merken te voeren, lijkt Aldi zichzelf in de vingers te snijden. De prijsafstand ten opzichte van het reguliere assortiment is hierdoor immers groot.

Verpakkingen groter

Ook werkt Aldi met andere formaten, veelal zijn de verpakkingen groter. Dit leidt tot een hogere prijsperceptie omdat de consument de prijs van een ‘blikje’ of ‘fles’ als referentie ziet en de extra inhoud niet als voordeel lijkt te ervaren.

Ten koste van private label

GfK heeft in een eerdere analyse becijferd dat 40 procent van de huishoudens in Nederland wel eens een A-merk bij Aldi heeft gekocht. Uit de GfK-analyse komt naar voren dat het vooral ten koste gaat van het private label.  Ook doet de opname van het A-merk weinig voor het imago van Aldi. Dat lijkt overigens wel te verbeteren door de opname en verkoop van meer (verantwoord) vers bij Aldi. Aldi zeg in een reactie dat het A-merkenbeleid punt van aandacht is: ‘Ten aanzien van ons A-merkenaanbod kijken we naar de behoefte van de klant. Dit aanbod wordt continu geoptimaliseerd.’

Een uitgebreide analyse is terug te vinden in Distrifood van 11 november.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels