nieuws

‘Jumbo wil 30 Belgische winkels in 2019’

Formules 6375

BRUSSEL – Jumbo wil al in 2019 dertig vestigingen hebben in België. Vastgoedmakelaars zouden al naarstig op zoek zijn naar geschikte locaties.

‘Jumbo wil 30 Belgische winkels in 2019’

Dat meldt het Belgische retailvakblad RetailDetail, dat rept over veel concretere ambities van Jumbo in België dan het bedrijf zelf laat doorschemeren. Volgens het retailblad zijn vastgoedmakelaars momenteel namelijk al druk met het zoeken van geschikte panden voor Jumbo.

Jumbo: België niet aan de orde

‘Het vergt heel wat voorbereiding en de juiste strategie. We gaan onze tijd nemen, maar we sluiten het zeker niet uit’, zei Jumbo-cfo Ton van Veen eerder deze week in een interview met het Belgische Gondola. ‘In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn.’ ‘België is nu niet aan de orde’, bevestigde vervolgens ook een woordvoerder op hoofdkantoor van Jumbo.

‘Makelaars zoeken naar geschikte panden’

Volgens RetailDetail is dit echter niet de volledige waarheid. Vastgoedmakelaars melden off the record aan het magazine dat ze opdracht hebben gekregen om op zoek te gaan naar geschikte winkelpanden voor Jumbo in België. De doelstelling zou liggen op 30 panden eind 2019. Volgens RetailDetail speculeert Jumbo mogelijk op het (verre van zekere) verdwijnen van Albert Heijn op de Belgische markt, wat ruimte zou kunnen bieden voor een andere Nederlandse speler. De beslissing over het al dan niet voortzetten van AH in België wordt in 2019 genomen door Ahold Delhaize.

Situatie België anders dan Nederland

Van Veen benadrukt in het eerdere interview dat Jumbo eerst de cultuurverschillen moet onderzoeken. ‘We willen werken vanuit dezelfde filosofie, met een combinatie van omnichannel, online en foodmarkten….we zijn zeer landgericht, het zou dom zijn om te denken dat wat in Nederland werkt, dat ook doet in België. In Nederland hebben we een hele specifieke situatie. We hebben nog altijd een twintigtal supermarktketens, dat is veel in vergelijking met Duitsland, Groot-Brittannië en zelfs België. De kleine supermarktketens doen hier samen hun inkopen, waardoor ze competitieve prijzen kunnen aanbieden. Dat is één aspect dat al anders is. We bekijken dat allemaal eerst zorgvuldig.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels