nieuws

‘Je kunt dit nog geen prijzenoorlog noemen’

Formules 10

BAARN – Professor Laurens Sloot denkt niet dat Albert Heijn op een grootschalige prijzenoorlog zit te wachten. ‘Wat er nu gebeurt kun je ook nog geen échte prijzenoorlog noemen.’

‘Je kunt dit nog geen prijzenoorlog noemen’

Sloot zegt dit in antwoord op vragen van Distrifood naar aanleiding van de prijsverlagingen van Jumbo van vorige week. Dit weekeinde adverteerde Jumbo overigens opnieuw in de kranten onder het motto ‘Nu nóg meer dagelijkse boodschappen voor een nieuwe lage prijs’. Net als een week eerder gaat het vooral om huismerken en versproducten, met hier en daar een A-merk. Een fles Rivella original 1,5 liter (€1,69), Brinta ontbijt classic, pak 500 gram (€1,29), Glorix bleek original, fles 750 ml (€1,25) en Hela curry kruiden ketchup original, fles 800 mil (€1,95) zijn enkele van de producten die op de site worden genoemd.

Jumbo kiest voor een tweetrapsraket

Sloot volgt de ontwikkelingen op de voet. ‘‘Wat je in feite ziet, is dat Jumbo het budgetmerk uit de schappen haalt en tegelijkertijd het reguliere huismerk aanbiedt voor een lagere prijs, om het gat op te vullen. Het is dus niet alleen een andere prijsstrategie, maar ook een ander huismerkbeleid. Waar Albert Heijn een Basic, AH-merk en Excellent heeft, kiest Jumbo voor een tweetrapsraket. Het effect van die veranderde aanpak is interessant, want andere
supermarktketens moeten reageren.’

Zaanse Hoeve als alternatief?

Hoe dat is de vraag, aldus de kersverse foodmanager van het jaar. ‘Natuurlijk kunnen ze hun huismerkbeleid onveranderd laten, maar de consument zal zich toch afvragen: ‘Waarom moet ik bij de ene supermarkt €1,09 voor een liter halfvolle merk van het huismerk betalen, terwijl dat bij Jumbo maar €0,75 is?’ Dan kun je wel zeggen: wij hebben Zaanse Hoeve voor die prijs, maar ik denk dat de consument dit toch als een minder kwalitatief merk ziet dan het reguliere huismerk van de meeste supermarkten.’

Je kunt dit nog geen prijzenoorlog noemen

Hij denkt niet dat Albert Heijn op een grootschalige prijzenoorlog zit te wachten. ‘Wat er nu gebeurt, kun je ook nog geen echte prijzenoorlog noemen, maar je ziet wel dat ketens als Plus, Vomar, Dirk en Dekamarkt al reageren. En dat is toch een significant deel van de markt. De vraag is nu wat Albert Heijn gaat doen.’

Welke mogelijkheden heeft Albert Heijn?

Daarvoor zijn wat de retailprofessor betreft een aantal mogelijkheden. Albert Heijn neemt in eerste instantie een afwachtende houding aan, omdat ze bij de C-merken prima goedkope alternatieven hebben. Deze zouden ze ook in prijs kunnen verlagen om een signaal af te geven. En wat gaat Jumbo dan doen? Nog verder naar beneden? Het is ook mogelijk dat Albert Heijn op korte termijn Jumbo wel gaat volgen, maar dat betekent ook dat Albert Heijn zijn huismerkarchitectuur moet aanpassen en dat zie ik niet snel gebeuren.’

Een bloedhekel aan copy-paste

Daar ziet Sloot verschillende redenen voor. ‘Albert Heijn is niet van het hap-snapbeleid en het volgen van anderen. Aan copy-paste hebben ze een bloedhekel in Zaandam. Daar komt bij dat Albert Heijn zich met name focust op added
value, assortimentsverbeteringen, meer online en daarnaast hebben ze ook nog de integratie met Delhaize aan hun karretje hangen. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat Ahold Delhaize zit te wachten op een prijsoorlog in Nederland, maar wie wel?’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels