nieuws

Ahold Delhaize eist terugwerkend inkoopvoordeel

Formules 6714

BREDA – Ahold Delhaize eist met terugwerkende kracht per 1 januari van dit jaar een integratiebonus en nieuwe condities van zijn grote internationale leveranciers.

Ahold Delhaize eist terugwerkend inkoopvoordeel
Foto: ANP

De gesprekken worden door leveranciers ervaren als eenzijdig, melden bronnen Distrifood. ‘Ahold Delhaize heeft het dossier AH en Delhaize bekeken en komt op basis daarvan met nieuwe condities en een integratiebonus die de fabrikant moet betalen. De nieuwe condities worden met terugwerkende kracht per 1 januari van dit jaar ingevoerd’, aldus een leverancier. Er wordt met leveranciers ook gesproken over een eenmalige afkoopsom voor conditieverschillen van voor 2016.

Inkoopgesprek is op een natuurlijk moment

Op dit moment voert Ahold Delhaize deze gesprekken met ongeveer 100 grote A-merkleveranciers, zo zeggen bronnen. ‘Zo kort na de fusie is dat een natuurlijk moment om met onze leveranciers in gesprek te gaan’, aldus woordvoerder Maud van Gaal. Zij wil niet bevestigen dat het om 100 grote A-merkbedrijven gaat maar spreekt over ‘een beperkt aantal van onze grote internationale leveranciers.’ Woordvoerder van Gaal wil verder inhoudelijk niet reageren op de gesprekken die gevoerd worden. Ook wil zij niet ingaan op een datum waarop de conditiegesprekken zijn afgerond.

Directie AH Delhaize doet webcast

De fabrikanten zijn voorafgaand aan de gesprekken uitgenodigd voor een webcast waarbij Wouter Kolk, directeur Albert Heijn en zijn Belgische pendant Denis Knoops zich presenteerden. De inhoud van de webcast wordt beschreven als ‘weinig inhoudelijk en concreet’.

Fusie roept vragen op

De fusie roept vragen op in België en Nederland. Zo is onduidelijk of en wanneer er logistieke voordelen te behalen zijn voor leveranciers. Ook ziet men met name in België de keuze voor het engels als voertaal  als lastig. ‘Walen spreken drie talen: frans, frans en frans’, zo luidt het. Delhaize is in de kern een Waalse onderneming. Voordelen liggen op het gebied van kwaliteit en assortiment. Zo heeft AH België veel geleerd van de broodaanpak in België.

Rol franchisers in fusie onduidelijk

Daarnaast is de rol van de franchisers van Delhaize nog onduidelijk. Zij zorgen voor groei voor Delhaize maar zijn duidelijk minder gebonden dan de AH franchisers. Dit kan gevolgen hebben als Delhaize bijvoorbeeld met AH knowhow e-commerce versneld in Belgié wil uitrollen. De Nederlandse franchisers bereiden daar een rechtzaak voor tegen de eigen franchisegever.


Benelux Foodretail Congres

Distrifood en Foodmagazine presenteren voor de eerste keer het Benelux Foodretail Congres op dinsdag 13 september 2016. Ontmoet uw Belgische en Nederlandse foodretail collega’s en spar met de experts uit de branche. Ontdek de eigenheid van de Nederlandse en Belgische foodretail branche en ontdek alles over de nieuwste ontwikkelingen en kom erachter waar uw kansen liggen. Leer alles over de laatste harde en zachte feiten van de fusiegroep Ahold & Delhaize. Laat u ook inspireren door de praktijkcases van bedrijven die u voor zijn gegaan.

Inschrijven kan hier >>> 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels