nieuws

Jumbo online meest besproken formule

Formules

AMSTERDAM – Jumbo was in 2015 de meest besproken supermarktketen op social media en websites van nieuwsmedia.

Jumbo online meest besproken formule

Volgens een onderzoek van Buzzcapture werden er in 2015 bijna 800.000 berichten geplaatst op social en online media over de twaalf grootste supermarktketens van Nederland. Van de bijna 800.000 berichten gingen er zo’n 265.000 over Jumbo, goed voor 34 procent van het totaal. Albert Heijn volgt op de tweede plek met 259.000 berichten. Buzzcapture noemt zich een specialist in (online) media monitoring en online reputatiemanagement. Bij de telling werden berichten die door de supermarkten zelf online waren geplaatst niet meegenomen.

Sportploeg
Jumbo had volgens Buzzcapture de koppositie in ‘social media hits’ met name te danken aan de sportsponsoring. ‘In negentien procent van alle berichten over Jumbo wordt gerefereerd aan de sportploeg Lotto Jumbo’, zegt het onderzoeksteam op de website Consultancy.nl. Ook de zaak rond de Jumbo-bomber zorgde voor een groot aantal berichten, ongeveer vijf procent van het totaal. Als deze twee onderwerpen buiten beschouwing worden gelaten, is Albert Heijn de meest besproken supermarkt van Nederland.

Nieuws
De formule uit Veghel was in 2015 ook de meest besproken supermarktketen op de 25 grootste nieuwssites. Iedere maand verschenen er meer berichten over Jumbo dan over nummer twee Albert Heijn. ‘Het bereik van deze nieuwssites is dusdanig hoog dat het aantal mensen dat de merknaam Jumbo onder ogen krijgt, dit jaar fors hoger ligt dan van andere merken’, licht Buzzcapture het onderzoek toe.

Lidl
Lidl Nederland heeft op social media veruit de meeste fans, gevolgd door Albert Heijn. De discounter neemt ruim een derde van de ‘likes’ voor zijn rekening. Ook Jumbo en Albert Heijn scoren hoog, met respectievelijk 363.000 en 330.000 likes.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels