nieuws

AH mikt op thuiskok, iPads en lokaal

Formules

EINDHOVEN – Een supermarktplein met alleen lokaal assortiment, alle ingrediënten voor thuiskoks op het schap en integratie van on- en off-
line. Dat zijn de speerpunten van de nieuwe formule die de marktleider vanaf woensdag bij de XL-vestiging in Eindhoven test.

AH mikt op thuiskok, iPads en lokaal
Het grootste pick-up point van Albert Heijn ligt naast de XL en ging recent al open.

‘Het personeel in de winkel in Eindhoven gaat de klant actief helpen om de puzzel van on- en offline winkelen op te lossen. Een team van speciaal opgeleide vakkundige medewerkers staat elke dag klaar om klanten alles te vertellen over producten en online boodschappen doen’, aldus AH-woordvoerder Els van Dijk over de pilot in Eindhoven.

Digitale middelen
Naast het trainen van personeel zal AH op de winkelvloer ook digitale middelen inzetten, onder meer iPads, om die uitleg voor de klant makkelijker te maken. Niet toevallig heeft de XL in Eindhoven ook al het grootste pick-uppoint van Nederland. De winkel is daarmee digitaal voorloper. De technische snufjes in de winkel beperken zich niet tot online bestellen, bezorgen en afhalen. Andere vernieuwingen in de pilotwinkel zijn contactloos betalen en de eigen smartphone als zelfscanapparaat.

Speciale app
Die laatste techniek is al eerder in vijf winkels getest. Met de zelfscanfunctie in de Appie-app kan de klant de boodschappen scannen en vervolgens met behulp van de pinpas de boodschappen afrekenen bij de betaalpaal. Hiervoor is een speciale app ontwikkeld die via de webstores van Apple en android is te downloaden. Naast de integratie van off- en online zet de nieuwe AH-pilot ook vol in op assortimentsbeleving. De marktleider spreekt van een winkel waarin klanten geïnspireerd worden met heel veel nieuw assortiment, nieuwe vers- en gemaksconcepten.

Kookboekenanalyse
Om de veeleisende consument 
tegemoet te komen, heeft Albert Heijn de tien best verkopende kookboeken van Nederland geanalyseerd. ‘Wij garanderen dat de thuiskok de ingrediënten uit die tien kookboeken ook in de winkel zal kunnen 
kopen’, aldus woordvoerder Van Dijk.

Worstjes uit Eindhoven
Om de lokale kracht van de winkel te versterken, krijgt de XL een 
supermarktplein voor in de winkel. In deze ronde aanbouw kan de klant foodassortiment van lokale ondernemers kopen. ‘Denk bijvoorbeeld aan worstjes uit Eindhoven’, aldus Van Dijk. Ook lokale versspecialisten kunnen hier terecht met lokaal topassortiment. Het supermarktplein heeft een eigen afrekenpunt. Achter de schermen is de winkel in Eindhoven tot slot ook nog de meest duurzame supermarkt van Albert Heijn in Nederland, aldus AH.

Reageer op dit artikel