nieuws

AH: weer 1000 producten goedkoper

Formules

ZAANDAM – Albert Heijn voert komende maandag weer een forse prijsverlaging door. Het gaat hierbij wederom om duizend producten. Naar eigen zeggen is het de tiende ronde in de prijzenslag die sinds oktober 2003 loopt.

De prijsverlaging geldt voor een grote selectie A-merk-en huismerkproducten, met name in kruidenierswaren. Het bedrijf zet daarmee de strategie voort waarbij vooral op gezinnen met kinderen wordt gemikt. Deze klantengroep was Albert Heijn kwijtgeraakt.

Het is voor het eerst sinds oktober dat AH weer prijzen verlaagt. De voortgaande prijzenoorlog is opmerkelijk, want uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat in november 2005 voor het eerst sinds het begin van de prijzenslag het niveau hoger lag dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Windeieren

De prijzenslag legt Albert Heijn vooralsnog geen windeieren. Het bedrijf zegt vorig jaar driehonderdduizend nieuwe klanten te hebben mogen verwelkomen. De netto-omzet over 2005 steeg met 5,1 procent, terwijl het prijsimago van de keten fors is verbeterd. Daarmee lijkt de kwakkelperiode van de marktleider inmiddels geschiedenis. Naar verwachting zullen verschillende concurrenten ook dit keer reageren op de prijsverlagingen.

Albert Heijn experimenteert in Heemskerk met een nog lager prijsniveau. Hier zijn sommige producten tot 20 procent goedkoper dan bij reguliere supermarkten van Albert Heijn.

Meer over AH en de prijzenslag:



AH Heemskerk nog stuk goedkoper




Food in 2005 goedkoper dan in 2001




AH sluit 2005 af met topkwartaal




Grolsch en AH sluiten vredesakkoord




Frontale aanval op inkoopmacht supers

Auteur: Joep Meijsen

Eerste publicatie door Distrifood op

Laatste update: 7 apr 2015