fotoreportage

Fotoreportage: Nieuwe Deen in Zwaag

Formules 4908

ZWAAG – Ruim 8 jaar lang had Deen een noodwinkel in de wijk Bangert en Oosterpolder in het Noord-Hollandse Zwaag. Nu staat er een gloednieuwe 1200 vierkante meter grote supermarkt waarin Deen de nieuwe formule van de keten optimaal kan neerzetten. Maar wel met hier en daar wat vernieuwingen.

Fotoreportage: Nieuwe Deen in Zwaag
Foto: Fotopersbureau Dijkstra

Deen hoort bij Hoorn. Dus was het logisch dat de supermarktketen jaren geleden een noodwinkel neerzette in een stadsdeel in aanbouw. Ook nu nog wordt er in de omgeving volop gebouwd. ‘Overal hier zijn ze aan het bouwen’, zegt bedrijfsleider Peter Driel terwijl hij naar de omgeving wijst. Het hele winkelcentrum is nieuw en door Deen zelf ontwikkeld. Algemeen directeur Leendert van Eck: ‘Met een regionaal bekende bakker en een lokale vishandel uit Hoorn. Het is een écht West-Fries winkelcentrum.’

Investeren in een vestigingspunt

Met 1200 vierkante meter is het de grootste supermarkt in de gemeente Hoorn. Het is bovendien de enige supermarkt in het nieuwe stadsdeel. ‘Met zo’n noodwinkel investeer je in zo’n vestigingspunt, al was het zeker geen verliesgevende supermarkt. In dit volledig nieuwe pand kunnen we nieuwe formule van Deen optimaal neerzetten’, aldus Van Eck.

Extra ruimte voorgesneden fruit

De winkel opent met agf, waar Deen extra ruimte heeft vrijgemaakt voor voorgesneden fruit. ‘Dat was een groep waar we het best moeilijk mee hadden, maar inmiddels loopt het erg goed. Je ziet daarin duidelijk in terug dat Nederlanders anders gaan eten.’ Naast de ingang staan ook nog enkele meters met gemaksproducten voor snelle consumptie, waaronder lunchsalades die in eigen beheer worden gemaakt. ‘De horeca pakt wat omzet van supermarkten, de supermarkten weer van de horeca. Dat groeit naar elkaar toe en daar doet Deen ook aan mee.’

Verse maaltijden, sushi en broodjes

Van Eck wijst daarbij ook op de verse maaltijden uit eigen keuken. ‘Daar verkopen we er 25 tot 30 duizend per week van. Die smaken echt als thuisgemaakt.’ Achterin de winkel worden ook nog broodjes klaargemaakt en verse sushi bereid. ‘Dat loopt ook enorm goed bij Deen. Het kost wat tijd om zo’n module goed te laten lopen, maar inmiddels hebben we dat goed in de vingers. Personeel wordt opgeleid bij een sushi-academie, maar kan ook elders op de versafdeling worden ingezet.

Deen is trots op Krustie-broodjes

Een andere trots van Deen betreft de Krustie-broodjes die als deeg binnenkomen en in de winkel worden gebakken. ‘Dat is iets anders dan afbakken en levert écht een heel lekker broodje op. Met een dunne korst en zacht van binnen. Dat kun je bovendien 8 uur later ook nog gewoon eten zonder dat het hard is geworden’, verklaart de algemeen directeur van het supermarktbedrijf.

Pindakaasautomaat niet meer weg te denken

Sommige dingen zijn begonnen als een soort gimmick, maar inmiddels niet meer weg te denken uit de Deen-formule. De machine waarmee klanten zelf verse pindakaas kunnen maken bijvoorbeeld. In het eerste uur na opening van de winkel zijn er al 30 potjes langs de kassa gegaan. ‘Klanten zijn er gek op. We kunnen het echt niet maken zo’n machine uit de winkel weg te halen.’

Deen brandt nu ook zelf nootjes

De vestiging in Bangert en Oosterpolder is een van de eerste Deen-winkels waar zelf nootjes worden gebrand. Ook komt hier het nieuwe nootjesconcept van de formule te liggen, met zo’n 20 verschillende soorten nootjes van een kleine leverancier. Ze zijn per twee pakjes voor €3 te koop. Andere blikvangers in de gloednieuwe supermarkt zijn de diepvries met luxe vlees en het aparte meubel met tapas en salades. Van Eck: ‘Het principe ‘zien doet kopen’ is hier echt van toepassing. Door deze presentatie zijn de verkopen behoorlijk gestegen.’

Succes in bloemen uitbreiden naar planten

Deen is traditioneel een topper in de verkoop van bloemen. De keten heeft in die categoriegroep al sinds mensheugenis een fair share waar geen concurrent aan kan tippen. ‘Bloemen die om zes uur worden gekocht op de veiling, liggen om elf uur in al onze winkels. Dat is verser dan bij bloemisten.’  Het succes in bloemen moet een verder vervolg krijgen in planten. Op het plein voor de winkel in Zwaag staat een assortiment planten klaar om gekocht te worden en in de supermarkt zelf, naast de bloemen, is een nieuw flexibel schap met planten en accessiores geplaatst. ‘Dat kan heel makkelijk in hoogte worden aangepast als we grotere of kleinere planten willen kopen.

Tabak uit het zicht

De tabak bij de servicebalie is helemaal uit het zicht van de klanten. Alleen een kleine tekst onderop de balie maakt duidelijk dat klanten er terechtkunnen voor sigaretten en aanverwante producten. Van Eck: ‘Je ziet in eerste instantie dat de verkoop van tabak instort omdat het product niet meer te zien is. Maar van de andere winkels weten we dat dit zich binnen enkele maanden weer herstelt. Mensen willen het toch kopen.’
Naast de servicebalie zit ook de slijterij van Deen. Deze is met een poortje afgesloten. Zodra klanten voor het poortje staan, klinkt er een zoemer en komt er een medewerker om de klant te helpen. Met dit systeem voldoet Deen aan de voorwaarden voor zo’n borrelshop. ‘We hebben hiervoor officieel toestemming van de gemeente Hoorn’, legt algemeen directeur Van Eck uit.

Klanten doen als vanzelfsprekend boodschappen

De winkel stroomt in de eerste uren na opening al snel vol met klanten. Die doen boodschappen met een vanzelfsprekendheid alsof de winkel er al jaren staat. Van Eck: ‘Dat is natuurlijk eigenlijk ook zo, vanwege de noodwinkel. Maar hier in Hoorn hoef je klanten en personeel ook niet uit te leggen wie en wat Deen is. Dat is anders dan in nieuwe marktgebieden voor ons zoals Zwolle. We zijn trots op deze winkel.’

Foto's

Reageer op dit artikel