fotoreportage

Fotorepo: AH 2025 is spil in de buurt

Formules 3296

ZAANDAM – Albert Heijn moet de komende jaar nog meer verantwoordelijkheid nemen als spil in de buurt. ‘Wees lekker lokaal en breng vooral ook de smaak van het eten terug’.

Fotorepo: AH 2025 is spil in de buurt

Dat is één uitkomsten van de ronde tafel die AH organiseerde met 200 stakeholders van de organisatie in het kader van zijn 130-jarig bestaan. De stakeholders kwamen gisteren bijeen in Zaandam om onder leiding van de AH-directie open te praten over vijf thema’s: voeding van de toekomst, werk van de toekomst, duurzame samenleving, technologische ontwikkelingen, verbinding met klanten en winkelen in de toekomst. AH moet ‘een ongekend antwoord op diversiteit’ gaan geven.

Voedsel wordt een ‘medicijn’

Uit de discussies komt een supermarktformule naar voren die zich met voeding en formule meer zal richten op het gemak voor en de gezondheid van zijn klanten. ‘Vers en onbewerkt voedsel gaat fungeren als ‘medicijn’’, was één van de uitkomsten. En dan niet als ‘medicijn’ om mensen te genezen maar als het recept om hun welzijn te verbeteren. De winkel krijgt daarvoor ook meer ruimte voor (ultra-)verse producten en inspiratie. Online gaan emotieloze boodschappen.

Spreekuur aan de koffietafel

Opvallend is dat in de uitkomsten ook doorklinkt dat AH meer dan ooit zijn verantwoordelijkheid moet en kan nemen voor de samenleving. ‘Er zijn meer AH-winkels dan gemeenten’, was één van de conclusies. De sociale functie kan verder worden uitgebouwd door de winkel in te zetten als spil van de gemeenschap. Concreet betekent het dat initiatieven als huiswerkbegeleiding, spreekuur aan de koffietafel in de winkel van maatschappelijke organisaties en het verbinden clubs en verenigingen als kansrijk worden gezien om uit te bouwen.

Big data moeten een persoonlijk antwoord geven

Big data moeten de winkel ook persoonlijker maken doordat de formule zijn klanten herkent en op maat bedient. In de verre toekomst kan dit met een 3D-printer die voedsel op maat print. Maar AH werkt ook al aan het voorspellen van boodschappenlijstjes om het de klant te vergemakkelijken. Zo kan Appie ‘een coach’ worden die de klanten helpt om ‘zijn of haar levensdoelen te realiseren’. Belangrijk is wel dat AH als een ‘ethische ridder’ zal omgaan met de big data die de klant bereid is te verstrekken.

Zie hieronder de foto’s van de bijeenkomst en video’s gemaakt door AH:

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels