fotoreportage

Fotorepo: Jumbo pal tussen Dirk en AH

Formules 6346

AMSTERDAM – Jumbo heeft zijn jongste filiaal aan de hoofdstedelijke Stadhouders- kade gewurmd tussen een succesvolle Albert Heijn en een sterke Dirk van den Broek. En het is geen Foodmarkt City, wél een supermarkt met een aparte foodcorner. De concurrentie over de gele concurrent: ‘We merken er vooralsnog niks van’.

Fotorepo: Jumbo pal tussen Dirk en AH

Ekoplaza ging er stuk, buren Albert Heijn en Dirk zijn er stevige gevestigde waarden en toch wurmt Jumbo zich ertussen aan de Stadhouderskade. Het is een stevig marktgebied. AH zit op nog geen 200 meter afstand, Dirk van den Broek op vijf minuten lopen aan het Heinekenplein. Met daar een winkel te vestigen toont de formule ballen. Of is Jumbo simpelweg roekeloos?

Dat laatste valt ook te verdedigen. Er zijn drie argumenten voor. Om te beginnen heeft Jumbo met 900 m2 vvo beduidend minder slagkracht dan AH (1600 m2) en Dirk (1500 m2). Daarnaast is de ligging van het Jumbo-pand ook nog eens minder voordelig: de twee grote klantenstromen vanuit de Pijp naar het centrum en terug lopen via de Albert Cuyp-markt en de eerste van der Helststraat/Heinekenplein. Zij lopen daarmee respectievelijk door de Albert Heijn en pal langs de Dirk van den Broek. Voor deze klantenstromen zit Jumbo in niemandsland. Ten derde moet de winkel door de locatie tussen Stadhouderskade (voorkant) en Tweede Jacob van Campenstraat (achterkant) voortdurend twee kassapartijen openhouden: bij de vooringang en eentje bij de achteringang. Tel daarbij de aparte foodcorner aan de Stadhouderskade op en er zijn drie plekken in de winkel die continu personeelsinzet vragen en dat werkt kostenverhogend.

De Pijp kent koopkrachtig publiek

Begrijpelijk is het wel dat Jumbo dit vestigingspunt wil. De winkel ligt tussen het centrum en de Pijp. Die wijk is al lang geen volksbuurt meer, zegt AH-bedrijfsleider Mark Ellens. In de gewilde wijk is de woningwaarde per vierkante meter opgelopen tot €5000 à €6000. ‘Ons actie-aandeel ligt bijvoorbeeld erg laag. Bonusaanbiedingen waarbij klanten het tweede pak toiletpapier gratis krijgen, laten ze vaak staan vanwege de kleinbehuisdheid. ‘Waar moet ik het laten’, zeggen ze.’

Jumbo heeft ook duidelijk een noot moeten kraken over de positionering van deze winkel. Het is een publiek geheim dat de gele formule het overwegend AH-blauwe Amsterdam wil veroveren, net als andere binnensteden. Jumbo heeft met de Foodmarkt City-formule zelfs een stadsconcept ontwikkeld. Toch is aan de Stadhouderskade gekozen voor een ‘normale’ supermarktopzet. ‘Bij het openen van een nieuwe winkel kijken we altijd heel goed naar het marktgebied. Voor de invulling van de winkel kijken we wat daar het beste bij aansluit. In dit geval dus de Jumbo-winkel in de huidige vorm’, zegt woordvoerder Laura Valks.

Bedrijfsleider Jelmen van der Linden laat de winkel zien. Goed geïnstrueerd doet hij geen inhoudelijke uitspraken – dat is aan Veghel – maar hij wil wel wijzen op wat wij toch al zien. Hij toont het (luxe) diepvriesvlees, het hoge cascademeubel met vleeswaren en kaas, het borrelmoment, de tapas, de verse Foodmarkt-soepen en de foodcorner. Die laatste is een soort ‘AH To Go’-hoekje met gekoelde frisdrank, sappen, sandwiches en gesneden fruit.

Jumbo hinkt op twee gedachten

Bij Dirk van den Broek hebben ze wel een mening over de positionering van de Jumbo-concullega: ‘Ze hinken op twee gedachten. Wat willen zij zijn? Een prijssupermarkt of een verswinkel?’ Er is bijvoorbeeld onbegrip over de kleine agf-afdeling van de Jumbo. Dirk: ‘Wij zijn sterker op prijs. Wij hebben niet eens sapjes. Albert Heijn is weer sterk in vers. Met wie concurreert deze Jumbo?’

De foodcorner lijkt te mikken op passanten. Die komen voor een deel van de Heineken Experience, die toch wel een miljoen bezoekers per jaar trekt. Dirk ligt daar pal naast: ‘Toch moeten wij het niet van toeristen hebben. Zij komen wel, hele groepen Chinezen, ze trekken het chocoladevak leeg, maar staan dan weer buiten.’ Mark Ellens van de Albert Heijn kijkt naar de laagsteprijsgarantie van Jumbo: ‘Ik denk dat ze daardoor meer met de Dirk concurreren, die zit toch veel meer op prijs.’ Overigens heeft Jumbo nog een nadeel, horen wij bij Dirk: ‘Wij zijn een Amsterdamse formule en AH is ook bekend. Jumbo heeft die bekendheid hier niet. Als Amsterdammer denk ik dus niet ‘Daar moet ik snel eens naartoe’.’

Jumbo-bedrijfsleider is hotello

Bij Jumbo vragen wij, ondanks de terughoudendheid van bedrijfsleider Van der Linden, hoe hij de concurrentie denkt te verslaan. Hij wijst naar de formule, zijn team en de manier waarop hij zijn ‘gasten’ wil bedienen. Dat laatste verraadt dat Van der Linden een hotello is, een afgestudeerde van de hotelschool Leeuwarden. Dat zou een sterk punt kunnen zijn. Maar als we later het profiel van Mark Ellens, bedrijfsleider van de AH, googlen blijkt ook hij een hotello, afgestudeerd in Maastricht. De mannen zijn ook hier aan elkaar gewaagd.

Ondertussen zeggen zowel Dirk als AH nog helemaal niets te merken van de komst van Jumbo. Dirk is met heel andere zaken bezig. De gemeente heeft besloten om de Ferdinand Bolstraat vanaf de Stadhouderskade tot de kruising met de Ceintuurbaan autovrij te maken. Dat heeft gevolgen. Dirk zit pal naast een parkeergarage, moet nadenken over de nieuwe klantenstromen én over de eigen logistiek. Dat laatste ligt in Amsterdam gevoelig. Het is ook een punt waarom de Jumbo niet goed zou liggen: een deel van de buurt verzette zich tegen de komst van deze winkel, omdat zijn vrachtwagens de rust zouden verstoren. Dat deel van de buurt zal de winkel niet zo snel verder in het zadel helpen.

Bij Dirk wordt afgewacht. ‘Over vier tot acht weken gaan wij er nog eens kijken naar de afprijzingen. Nu overheerst de trots. De winkel gooit het liever weg dan af te prijzen.’  Mark Ellens, bedrijfsleider AH, laat het ook even gebeuren. ‘We gaan de strijd wel aan’, klinkt het zelfbewust. Jumbo moet de AH-klant en de Dirk klant overtuigen dat geel beter is dan rood of blauw.

Reageer op dit artikel