artikel

Supermarkt van het Jaar: wat verandert er?

Formules

NIJKERK – De Supermarkt van het Jaar-verkiezing wordt volgend jaar dertig. De organisatie voert voor die editie de nodige veranderingen door. Voorzitter Sjaak de Korte legt uit wat er zoal is aangepast.

Supermarkt van het Jaar: wat verandert er?

Wat voor cijfer geef je aan de SvhJ-verkiezing 2015-2016?

‘Een 8+. Organisatorisch was het een stuk beter dan de editie daarvoor. Ik vond het door de bank genomen een heel mooie verkiezing. Met AH Vleuterweide, Jumbo Foodmarkt en Plus Van Reijen hadden we winkels van de grootste spelers in de markt. Ik heb uit de reacties ook begrepen, dat met name de medewerkers het op het eindfeest naar hun zin hebben gehad, en dat is toch waar het feest voor is bedoeld.’

Er was echter ook kritiek. Bijvoorbeeld het aanwijzen van AH Schiphol als winnaar van de Buurtsupermarkt-verkiezing.

‘De deelname van die winkel zorgde tijdens de verkiezing al voor discussie. Na de winst van Albert Heijn Schiphol hebben bestuur en organisatie van de verkiezing besloten de criteria voor de Buurtsupermarkt-verkiezing onder de loep te nemen. De winkel mag weliswaar zelf het gevoel hebben als buurtwinkel te functioneren, maar is uiteindelijk volstrekt onvergelijkbaar met de gemiddelde buurtsupermarkt. De vloerproductiviteit van AH Schiphol lag veel hoger dan bij de rest. Je moet denken aan circa €600 tot €700 per m2 tegenover circa €100 tot €125 per m2. Dat was voor iedereen een belangrijke learning.’

Er is nu geen aparte verkiezing voor de buurtsupermarkten meer. Hoe is dat besluit genomen?

‘In de aanloop naar de nieuwe verkiezing werd in november al duidelijk dat Spar zich niet wilde inschrijven voor de Buurtsuper-verkiezing. Reden is dat zij zich volledig willen storten op de ontwikkeling van winkels binnen het city-concept en convenience. Om die reden vinden ze dat hun winkels niet meer representatief zijn voor een buurtsupermarktverkiezing. Dat staat dus nog los van het verhaal rond AH Schiphol, het past niet in de agenda van Spar. Ze zeggen zelf ook dat ze van de SvhJ niet kunnen verlangen, dat de opzet van de verkiezing kan worden afgestemd op de ontwikkelingen binnen Spar. De formule gaat nu eerst zelf een interne verkiezing beginnen. Na Spar, meldde ook Coop zich af. Zij gaan ook met een eigen verkiezing of campagne beginnen en slaan zodoende een editie over. Vervolgens kregen we als organisatie in de gaten dat ook de animo binnen Plus voor deelname aan de Buurtsuper-verkiezing gering was. Zo hebben we dus een situatie dat de hofleveranciers voor de Buurtsupermarkt-verkiezing niet meedoen.’

Foto: Koos Groenewold

Maar naast afzwaaiende formules, is er blijkbaar meer.

‘Bij de laatste verkiezing hadden we voor de buurtwinkels als criterium: je moet óf een
bepaalde oppervlakte hebben óf een bepaalde omzet. Na de winst van AH Schiphol, hebben bestuur en organisatie besloten dat het zo niet langer gaat. Een buurtwinkel moest bij een volgende keer zowel qua omzet als qua oppervlakte voldoen aan een aantal voorwaarden. Vier jaar geleden hadden we de voorwaarden juist verruimd, zodat meerdere formules konden meedoen. De vorige Buurtsuper-verkiezing deden er dertig, 35 supermarkten mee. Met de nieuwe voorwaarden zouden dat er deze keer vijftien tot maximaal twintig zijn. Ook dat was een reden om met het bestuur een discussie te voeren of we nog brood zien in een Buurtsuper-verkiezing. Je ziet tegelijkertijd dat steeds meer formules zich richten op convenience-achtige concepten met een kleine oppervlakte. Belangrijk in een verkiezing voor buurtsupermarkten is dat de winkels vergelijkbaar zijn, en dat is niet te doen wanneer formules met nieuwe concepten beginnen.’

Is een verkiezing voor convenience-concepten een optie geweest?

‘Die vraag hebben we onszelf ook gesteld. Uiteindelijk hebben we vijf scenario’s opgesteld, waaronder een verkiezing voor convenience-concepten, en die voorgelegd aan de raad van advies. Uiteindelijk moesten we de conclusie trekken dat er momenteel geen podium is voor een soort Buurtsupermarkt-
verkiezing. Je moet niet aan een dood paard willen trekken.’

Wat was het gevolg van die beslissing?

‘Dat we een versimpeling doorvoeren in de verkiezing. Er is nu maar één categorie, de supermarkt. Zonder een onder- of bovengrens, mits ze een volwaardig supermarktassortiment hebben. Dat is nu het vertrekpunt. We hebben onze aanpak ook getoetst bij het CBL en hun leden. Ook zij zeggen de nieuwe ontwikkelingen volledig te begrijpen. In de toekomst zullen buurtwinkels zich steeds meer gaan specialiseren en valt er niet meer te vergelijken. Het is een normale ontwikkeling, daar moeten we niet krampachtig over doen.’


Sponsoren gezocht

Het bestuur van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing is op zoek naar sponsors die hun naam willen verbinden aan dit evenement. ‘We hebben de sponsors hard nodig’, weet SvhJ-voorzitter Sjaak de Korte. ‘Unilever is wederom de hoofdsponsor van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing, maar we zijn op zoek naar meer partijen. Dat hoeven niet alleen A-merkfabrikanten te zijn, maar ook andere bedrijven. Een sponsor kan door deelname zijn netwerk vergroten en meedoen aan workshops om zo te leren van de retailers. We hebben voor deze verkiezing bijvoorbeeld voor het eerst een adviesbureau dat software levert voor winkelplanning, weten te strikken. Voor hen is dit platform ideaal om zich te presenteren. Dat willen we bijvoorbeeld doen door sponsors te betrekken bij de afdelingsprijzen. Wij vragen de bedrijven ook om de beste winkels aan te wijzen vanuit hun expertise. Er zal in ieder geval geen standaard sponsorpakket worden aangeboden, maar een pakket afgestemd op de wensen van de sponsor.’ Wie interesse heeft, kan zich aanmelden via de website.


Is de opzet van de verkiezing veranderd?

‘Daar hebben we als organisatie met bestuur en raad van advies natuurlijk over gediscussieerd. We doen het in ieder geval weer over drie ronden, dat verandert niet. Wat we wel doen, is dat we de medewerkers nu meer betrekken in de verkiezing. En dat gebeurt door het invoeren van afdelingstitels. Zes jaar geleden deelden we ook al afdelingsprijzen uit, maar dat was tijdens het finalefeest. Dat is nu anders. We beoordelen deze keer zeven afdelingen. Dat zijn groente en fruit, vlees, kaas, deli/kaas en vleeswaren, brood en banket, dkw, en kassa met servicecounter. Voor iedere afdeling zal een top-3 worden aangewezen. Die drie winkels worden vervolgens nog eens beoordeeld door een jury, bestaande uit specialisten en leveranciers. Daarna wordt de winnaar per afdeling bekendgemaakt. Het verantwoordelijke winkelteam krijgt een speciale award. De prijzen voor de afdelingen worden, tegelijk met het bekendmaken van de winkels die doorgaan naar de finaleronde, uitgereikt. Dat is dus aan het eind van de tweede ronde. Dat zal half december zijn. Op die manier sluiten we uit dat je in de finale moet staan, om toch een prijs te winnen. We denken zo iedereen extra te prikkelen, om naast de bekende checks, nog meer je best te doen. Qua communicatie wordt half december dus een hoogtepunt, want zowel de finalisten als de afdelingswinnaars worden bekendgemaakt.’

Zijn er nog wijzigingen in de finaleronde?

‘Dat er straks minder winkels in de finale staan. De vorige verkiezing was het als volgt: je hoorde bij de beste vijftien of je was een provinciewinnaar. Het gevolg is bekend: zes winkels waren provinciewinnaar, maar behoorden niet tot de top-15. We hadden dus 21 winkels in de finale en dat is te veel, zowel voor jury als organisatie. In de nieuwe verkiezing gaan de beste tien winkels door naar de eindstrijd, aangevuld met de provinciewinnaars die niet in de top-10 staan. Ik verwacht zodoende maximaal vijftien finalisten. Je moet dus nog beter zijn dan in de vorige competitie. Je ziet dat besef ook bij de formules. Steeds meer supermarktketens stemmen hun eigen verkiezing af op de Supermarkt van het Jaar-verkiezing. Ze organiseren geen jaarlijkse interne competitie, maar doen het één keer in de twee jaar. Dat sluit beter aan bij het nomineren van je beste winkels voor de SvhJ-
verkiezing. Zo hebben wij ook de zekerheid van de beste supermarkten. Ja, ook de filialen doen weer mee.’

Maar kan een relatief kleine winkel wel opboksen tegen een Foodmarkt?

‘Een aantal jaren geleden hebben we gekozen voor een systeem, waarbij de oppervlakte in ronde één en twee niet doorslaggevend is. Het gaat in die ronden om de basis; die moet op orde zijn. Beschikbaarheid, wachten bij de kassa, hygiëne, dat soort zaken. Toeters en bellen tellen niet mee. In de derde ronde controleren we wel op de extra’s. Een winkel met het formaat van de Foodmarkt is daarbij niet automatisch in het voordeel. De kwetsbaarheid van zo’n grote supermarkt is op bepaalde punten immers een stuk groter. Kijk naar out-of-stock. Een groter probleem in megasupermarkten dan in relatief kleine winkels. Je kunt een prachtige saladebar hebben, maar als er twee bakken leeg zijn… Je kijkt als jurylid niet alleen met een blik van ‘Zij hebben een saladebar en de ander niet’. Zo werkt het niet. We hebben deze keer een expertise-jury die kijkt naar het winkelspel, een jury die let op strategie en toekomst en een jury voor personeelsbeleid. Ja, de Jan Uffing-prijs blijft. Ook de mensen van Roamler doen weer mee.’

Coop en Spar doen niet mee, dus ook minder winkels?

‘Nee, ik verwacht dat zo’n 80 procent van de markt aanhaakt. Zo doet Vomar deze keer wel mee en ben ik nog in gesprek met Jan Linders en Lidl. Boni en Nettorama zijn er niet bij. Ook formules als Ekoplaza, Marqt en Landmarkt niet. Voor die formules geldt dat ze winkels hebben die nog te ver af staan van de supermarkten die wij voor ogen hebben; ze voldoen niet aan die criteria.’

De vorige keer was er in september een kick-off-event.

‘Dat gaat weer half september gebeuren. We willen wederom een spreker met de status van Maarten van der Weijden (ex-olympisch kampioen, red.). Dat moet ook, want een deel van de winkels was er de vorige keer ook bij. Dan moet je als team wel een reden hebben om naar de kick-off te gaan.’

Wat wordt de rol van social media?

‘Het zou mooi zijn als we consumenten weten te mobiliseren via Facebook. Je kunt een verkiezing onder de aandacht brengen, maar het is lastig om de klant via social media een aandeel te laten hebben in het resultaat. Daar zijn we nog over aan het nadenken. Misschien dat we de klant een stem kunnen geven in de afdelingsprijzen, bijvoorbeeld in de vorm van het aantal likes.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels