artikel

Achtergrond: zeven vragen aan Carl van Dam (Jumbo)

Formules 2399

HILVERSUM – Carl van Dam is sinds een jaar voorzitter van de Ondernemersvereniging Jumbo (OVJ). Distrifood zocht hem op en stelde hem zes vragen, onder meer over de gesprekken over een nieuw conditiestelsel.

Achtergrond: zeven vragen aan Carl van Dam (Jumbo)
Foto: Distrifood

Carl van Dam weet sinds begin jaren negentig wat het is om in de supermarkt te werken. Eerst samen met vader Van Dam en sinds 2006 alleen aan het roer in zijn winkel in Hilversum. Toen was het nog een Super de Boer, sinds 2011 staat Jumbo op de gevel. ‘De laatste periode bij Super de Boer was natuurlijk minder prettig. Je weet op dat moment niet wat de toekomst brengt. Gelukkig is het Jumbo geworden. Die formule past prima bij een winkel met deze oppervlakte (2300 m2, red.).’ Van Dam had al bestuurlijke ervaring door zijn positie in de zogeheten Werkgroep Super de Boer. De stap naar een rol binnen de Ondernemersvereniging Jumbo was snel gemaakt. Inmiddels is hij een jaar voorzitter. En dat blijft hij ook nog wel een tijdje. ‘Ik ben door de leden unaniem herkozen voor een periode van drie jaar.’

1. Wat staat er zoal op het verlanglijstje van de Jumbo-ondernemers?

‘Intern bespreken we met het OVJ-bestuur de toekomstplannen. En die plannen benoem je dan ook alleen intern. Van ons geen verlanglijstje van de ondernemers in de vakbladen. Wat ik wel kan zeggen, is dat we op dit moment volop in gesprek zijn met Jumbo over het vormen van een nieuw conditiestelsel. Eind vorig jaar is het huidige conditiestelsel afgelopen. Wanneer het nieuwe ingaat, is dus op dit moment niet bekend. Over de onderhandelingen zelf doe ik geen uitspraken. Een belangrijk onderwerp voor de ondernemers is volgens ons het opvolgingsvraagstuk. Om die reden hebben we dit onderwerp onlangs aangekaart in een enquête. Antwoorden op vragen over opvolging heb je immers nodig bij een formule met winkels die al tientallen jaren in de familie zitten.’

2. Mag een Jumbo-ondernemer zijn winkel aanbieden aan een collega, wanneer hij de zaak wil verkopen?

‘Iedere Jumbo-ondernemer is akkoord gegaan met de franchiseovereenkomst. Dat betekent dat bij verkoop de winkel wordt aangeboden aan Jumbo en niet aan een andere franchiser. We hebben dus niet de afspraak zoals die bij Albert Heijn geldt. Nee, dat is bij de leden ook geen onderwerp van discussie.’

3. In mei 2016 ondertekende de OVJ met Jumbo een strategische samenwerkingsovereenkomst. Wat is dat precies?

‘Het is niet zozeer een juridische overeenkomst, maar meer een intentieverklaring. Daarin zeggen beide partijen: zó gaan wesamenwerken, nu en in de toekomst. In feite onderstreept de OVJ hiermee dat de club het ondernemerschap van de familie Van Eerd erkent, en vice versa. We zeggen daarmee ook dat we niet zonder elkaar willen. De samenwerkingsovereenkomst werd getekend op een moment dat de opkomst van e-commerce een actueel thema was. De ondertekening van het akkoord bewijst dat omnichannel bij Jumbo franchiseable is.’

4. Dan gaat het dus ook om e-commerce. Daarover werd in oktober 2014 al een webakkoord gesloten.

‘Ja, en dat e-conditiestelsel loopt eind dit jaar af. We staan nu aan de vooravond van de evaluatie van dit webakkoord.’

5. Kan iedere Jumbo-ondernemer inmiddels al beschikken over alle online mogelijkheden?

‘Nee, we zijn nog steeds bezig met uitrollen. Ik heb zelf sinds twee jaar een pick-uppoint en ben een halfjaar geleden begonnen met thuisbezorgen. Toen ik alleen nog een pup had, zag je een behoorlijke toename in afhalen. Maar inmiddels zie je een duidelijke voorkeur voor thuisbezorgen. En dat is niet alleen in mijn winkel, maar dat is een landelijk beeld. Ik merk dat betalen voor thuisbezorgen voor de Jumbo-klant geen drempel is om te bestellen. Nee, er wordt door de ondernemers nog niet verdiend aan online, maar dat zie je bij alle partijen die beginnen met e-commerce. Iedereen worstelt nog steeds met de last mile. Wij moeten daar als ondernemersclub met Jumbo mee aan de slag en daar zijn we ook mee bezig.’

Foto: Distrifood

6. Het nieuwe stadsconcept met La Place, heeft de ondernemer daar ook een rol in?

‘Anrico Maat (ex-OVJ-voorzitter, red.) en Paul Papo beginnen er als eersten mee in Groningen. Ondernemers zijn dus ook betrokken bij de ontwikkeling van het stadsconcept. Dat is ook een uitvloeisel van die strategische samenwerkingsovereenkomst. Nee, ik weet zelf niet hoe de winkel in Groningen eruit gaat zien. Ik ben net zo benieuwd als jij. Wat ik van La Place vind? Ik ben met de Jumbo-directie wezen kijken bij het La Place-restaurant in het hoofdkantoor van Google in New York. Echt een fantastisch concept. Bij de algemene ledenvergadering heeft directeur Bart van Nieuwenhof van La Place voor ons gesproken. Mooi om een verhaal te horen van een partij die een andere denkwijze heeft over het benaderen van de consument en vers. Ja, een andere visie dan die we van Jumbo kennen. Die andere denkwijze zit ‘m in het kijken naar de gebruiksmomenten van de klanten.’

7. De Zeven Zekerheden. Zijn die volgens de ondernemers aan verandering toe en heeft de OVJ daar invloed op?

‘Er wordt door Jumbo steeds gekeken of de inhoud van de Zekerheden past bij de veranderende klant en de veranderingen in de branche. Kijk naar de Zekerheid ‘vlot winkelen’. Daar hangen andere uitgangspunten aan dan in het begin, nu we ook te maken hebben met e-commerce. En de verstas is onlangs geschrapt. Een volle verstas krijgen voor het vinden van een rotte appel vindt de klant overdreven. Of wij invloed hebben op die veranderingen? De formule is in de eerste plaats eigendom van de familie Van Eerd. Maar wanneer er zaken worden veranderd binnen de Zekerheden, dan wordt er zeker overlegd met de OVJ. Dat gebeurt met een werkgroep van zes Jumbo-ondernemers. Kijk, het komt natuurlijk wel eens voor dat er door de snel veranderende branche iets van de wagen valt en dat we plotseling met iets worden geconfronteerd. Het is echter zeker niet zo, dat Veghel met een decreet komt en dat we ons daar zonder overleg maar aan moeten houden. Jumbo beweegt met de klant mee en is daarom flexibel. Kijk naar het sponsoren van de schaatsers en wielrenners. Dat hoort bij een formule die bouwt aan een landelijke uitstraling. En de ondernemer profiteert daar ook van. Sponsoring is bij Jumbo geen doel op zich, maar als het je winkel kan versterken, moet je het als ondernemer vooral niet laten.’

Reageer op dit artikel