artikel

Achtergrond: Zes veranderingen binnen Spar

Formules

WAALWIJK – Spar zit middenin een veranderingsproces. Directeur Sjaak Kranendonk en commercieel directeur Susanne Kroon lichten een aantal van de belangrijkste veranderingen toe.

Achtergrond: Zes veranderingen binnen Spar

Er is een mooie dynamiek gaande rond het merk Spar, concluderen algemeen directeur Sjaak Kranendonk en commercieel directeur Susanne Kroon. Er wordt in hoog tempo gewerkt aan de ontwikkeling van de vijf formats van Spar: Spar Buurt, Spar City, Spar University, Spar Express (de winkels bij tankstations) en Spar Enjoy (de recreatiewinkels). ‘Zowel in aantal als inhoudelijk gaat het hard’, aldus Kranendonk. Distrifood zet de belangrijkste veranderingen op een rijtje.

1. Spar breidt het aantal City Stores snel uit

Spar ligt op koers voor de doelstelling om eind dit jaar op vijftig City Stores ze zitten. Kranendonk: ‘Ja, dat gaan we halen. We hebben er nu 32, en de meeste andere vestigingen liggen vast, inclusief getekende contracten. We richten ons nu ook op winkels met kleinere oppervlakten. Voorheen was onze kleinste city store 180 m2, nu hebben we er ook van rond de 100 m2, zoals de recent geopende winkel aan de Mariaplaats in Utrecht. Het is best spannend om te zien of het concept op zo’n oppervlak óók werkt. We zien een stevige omzetgroei in de city stores. Die overstijgt de marktgroei en ligt boven de 10 procent.’

2. Verschillende formats groeien naar elkaar toe

Kroon: ‘Absoluut. Over alle formats heen willen we dat het herkenbaar Spar is. We stoppen veel energie in het laden van de formats, om Spar zó op een positieve manier neer te zetten. Die modernisering van winkels gaat ons heel erg helpen in zowel uitstraling als omzet. De groei die we momenteel laten zien, hebben we ook te danken aan trends en ontwikkelingen die in de markt gaande zijn.’

Kranendonk: ‘We staan op het punt de derde vestiging van Spar Enjoy, de recreatieformule, te openen. Er zijn veel winkels die die stap willen maken. Dit jaar gaan er in totaal een stuk of tien over. De zevende Spar University heeft zijn deuren in Nijmegen geopend. Die formule draagt zijn steentje bij aan het merk Spar. Verder zijn we erg druk met het ombouwen van Attent-winkels naar Spar. Dit jaar hebben we er al vier gedaan; ik verwacht er een stuk of tien dit jaar. Al die winkels plussen flink, eentje zelfs meer dan 30 procent. Je ziet dat inwoners trots zijn dat er wordt geïnvesteerd in de winkel in hun dorp; dat betaalt zich terug. We geven Attent-ondernemers alle ruimte om het proces door te gaan en een keuze te maken. Winkels die naar Spar overstappen, hoeven niet direct naar 3.0, dat kan ook via een tussenstap. We nemen voor het afbouwen van de formule de tijd, en behandelen elke winkel individueel.’

3. Pilot met Spar Express in volle gang

Kroon: ‘Er zijn nu drie vestigingen open op drie verschillende oppervlakten, in Geertruidenberg, Ypenburg en Amstelveen. ‘Arnhem’ en ‘Wateringen’ gaan nog voor de zomer open. Daarna gaan we een tijdje draaien en dan evalueren. Express hangt tegen de buurtfunctie aan. Afhankelijk van de locatie komen er meer passanten of bewoners. Dat geeft een mooie dynamiek.’

4. Spar werkt aan nieuwe huisstijl

Kroon: ‘De vraag die we hadden was: hoe gaan we onze unieke positie duidelijker maken? We willen een winkel voor eetmomenten zijn. Dat vraagt om een iets andere manier van communicatie. We hebben daarom afscheid genomen van de pay-off ‘Mijn buurt, mijn Spar’. Het is lastig om die op de verschillende formats te plakken. De nieuwe pay-off is ‘Je vindt het bij Spar’, waarmee we veel beter kunnen roepen waar we voor staan. In onze uitingen zullen we die pay-off combineren met alles wat je bij Spar vindt, zoals verse croissantjes of stomerijservice.  Aan het einde van het derde kwartaal moet de nieuwe stijl overal zichtbaar zijn, maar we zijn er al mee begonnen. Twaalf van onze 62 vrachtwagens zijn al gerestyled. Het is een hele klus: tot de koffiekopjes aan toe; we willen alles vervangen.’

5. Spar past het folderbeleid aan

Kroon: ‘Vanaf week 16 gaan we van een wekelijkse naar een tweewekelijkse folder, met een nieuwe look & feel. We willen anders zijn dan de rest en af van het ‘prijsje/plaatje-verhaal’. De folder moet meer inspiratie bieden, op de Spar-manier. De nieuwe folder geldt voor de buurtwinkels, onze andere formats hebben geen folder. In de tweede week na verschijning geven we voor de winkels waar klanten nog echt hun grote boodschappen doen overigens wel nog iets uit, om voor wat extra tumult te zorgen.’

6. Meer interesse van nieuwe ondernemers

Kranendonk: ‘Er zijn er steeds meer die zich uit eigen beweging melden bij ons, met name voor de city stores. Men ziet toekomstperspectief in die winkels. Ik vind het mooi om jonge ondernemers aan boord te hebben. Die willen en kunnen snel schakelen.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels