artikel

Achtergrond: Zes ontwikkelingen bij Van Tol

Formules 2559

HOUTEN – Onlangs werd de leveranciersbeurs van Van Tol gehouden in Houten. Distrifood was erbij, sprak met Michael van den Hurk en noteerde zes ontwikkelingen bij het moederbedrijf van Dagwinkel en Troefmarkt.

Achtergrond: Zes ontwikkelingen bij Van Tol
Michael van den Hurk

Een echte familiebeurs noemt Michael van den Hurk de leveranciersbeurs van Van Tol die onlangs plaatsvond in Houten. Een opmerking die hout snijdt, want talloze ondernemers die zijn aangesloten bij de groothandel, zijn met het complete gezien gekomen. Volgens de directeur draait het op de beurs dan ook meer om gezelligheid, het Van Tol-gevoel, dan om de afname van producten. Naar aanleiding van de beurs zet Distrifood zes ontwikkelingen binnen Van Tol op een rijtje

1. Groei voor Dagwinkel

Het zijn formules waarmee het goed gaat. Dagwinkel, Springer (rijdende winkels) en Recra. Ze zijn volop in beweging. Recent opende in Gaastmeer de 25e Dagwinkel en op korte termijn staat de opening van nog vier extra winkels op de rol. Twee daarvan zijn voormalige Spar-winkels. ‘Dat is een heel positieve ontwikkeling. In het verleden hadden wij heel veel winkels in een lager omzetsegment. Nu krijg je steeds meer winkels in de categorie €20.00 tot €25.000 omzet.’ Als voorbeeld noemt hij de Dagwinkel in het Friese Minnertsga. Toen dit een CoopCompact was, schommelde de omzet rond de €18.000. ‘En nu draait die zaak €27.500. Je ziet daar echt dat de vent de tent maakt.’

2. Troefmarkt en Lekker Makkelijk gaan verdwijnen

Van Tol is zó tevreden over Dagwinkel, dat het besluit is genomen alle supermarkten onder die naam te laten verdergaan. Enkele jaren geleden werd al bekend dat de formulenaam Troefmarkt gaat verdwijnen. Volgens Van den Hurk zijn er momenteel nog achttien Troefmarkten. Een deel van die winkels wordt op termijn nog omgebouwd naar Dagwinkel. Ondernemers die nu een Lekker Makkelijk-winkel hebben, kunnen kiezen om Dagwinkel te worden. Van Tol betaalt de ombouw. Er is geen datum  genoemd voor het afronden van de ombouw. Lekker Makkelijk moet als paraplumerk gaan dienen voor de online activiteiten van Van Tol.

3. Verbeterde versbeleving en speciaalbieren

Een belangrijke oorzaak voor het goede presteren van de Van Tol-winkels zit ‘m in de verbeterde versbeleving, met dank aan Versunie. Lag het vers- en ambachtsaandeel bij Van Tol vorig jaar nog op 48 procent, inmiddels is dat 52 à 53 procent. Op termijn moet dit 60 procent worden. Van den Hurk: ‘Je probeert redenen te bedenken voor mensen om een buurtwinkel te bezoeken. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je blijven verrassen. Met goede versproducten en -modules kun je de consument meerdere keren per dag binnenkrijgen.’ Een andere klantentrekker moet het speciaalbierassortiment zijn, dat Van Tol zijn winkels aanbiedt: vijftig verschillende varianten van diverse Nederlandse craftbierbrouwerijen. Om de verkoop van de bieren een boost te geven, start binnenkort een actie waarbij klanten kunnen sparen voor een excursie en proeverij bij brouwerij De Molen in Bodegraven.

4. Meer winkels voor Recra-formule

In het recreatiesegment gebeurt ook van alles. In totaal belevert Van Tol 165 recreatiesupermarkten, een deel daarvan onder de eigen Recra-formule. Van den Hurk: ‘We zitten momenteel midden in Project Pasen: nog voor Pasen gaan we dertien recreatiewinkels ombouwen naar de Recra-formule.’ Sowieso zijn het drukke tijden in het recreatiesegment. Met de naderende start van het seizoen draait Van Tol logistiek gezien overuren, zegt Van den Hurk. ‘Dat is echt topsport.’

5. Markt voor rijdende winkels stabiliseert

In het derde kanaal waarin Van Tol actief is, dat van de rijdende winkels, is volgens de commercieel directeur ook een stijgende lijn zichtbaar. ‘Vier, vijf jaar geleden was er nog maar één leverancier van rijdende winkels, en vreesde ik dat die hele tak om zou vallen. Maar kijk nu eens: er staan op onze beurs drie wagenbouwers. Na jaren van afname is de markt voor rijdende winkels momenteel heel stabiel.’ Van den Hurk noemt in dit opzicht Picnic, wat volgens hem in feite weinig anders doet dan rijdende winkels al decennia doen. Picnic heeft één en ander opgeschud, en daar gaan de rijdende winkeliers nu in mee. Van den Hurk: ‘Wij zijn momenteel bijvoorbeeld ook bezig met het ontwikkelen van een app waarin mensen kunnen zien waar de rijdende winkel op dat moment is.’

6. Groei van online

Van Tol voorziet voor de rijdende winkels een rol in het online spel. Een spel waar de bij de groothandel aangesloten ondernemers zich sowieso al steeds meer mee bezighouden. ‘Er is zeer veel interesse vanuit onze ondernemers om met Lekkermakkelijk.nl te beginnen’, weet Van den Hurk. ‘Natuurlijk is het niet zo, dat je dan morgen ineens dertig bestellingen per week krijgt, maar online aanwezig zijn, is heel belangrijk. Het unieke van ons concept is dat ondernemers hun eigen prijslijn en assortiment kiezen. Ook kunnen ze lokale slots inkopen, zoals we dat noemen. Dat houdt in dat ze tot tien lokale producten kunnen toevoegen aan hun online assortiment.’

Reageer op dit artikel